• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Wat is status?

Wat is status?

Wat is status?

Wat is status? Is het jouw kracht ontlenen uit behaalde resultaten of verworvenheden? Je hebt iets bereikt en dat wil je niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Je hebt een betere functie gekregen, een diploma behaald of een groter huis gekocht en dat wil je maar al te graag laten weten aan jouw omgeving? Status en statussymbolen. Wie kent ze niet? Ze zijn van alle tijden en blijkbaar voorzien ze in een bepaalde behoefte. Waarvoor heb je status nodig? Wat voor gemis verberg je met status? Hoe statusgevoelig ben jij? Ontdek eens voor jezelf hoeveel status deel uitmaakt van jouw leven en of het je soms in de weg staat. Versterkt het de betrokkenheid en verbinding met anderen of zwakt het die juist af?

Heel wat van mijn clienten ‘zitten er warmpjes’ bij. Ze wonen en leven uiterst comfortabel. Ze hebben allemaal één uitspraak met elkaar gemeen die ze graag kwijt willen in de gesprekken met mij: “Is dit alles?” Blijkbaar zit er achter al die bereikte welvaart ook een gemis. Wat kan het ontdekken van hun eigen authenticiteit voor hen hierin betekenen? Observeer het volgende gesprek met een cliënt waarin we uitvoerig ingingen op het fenomeen status.

Cliënt: “Een medewerker sprak zich uit over de toekomst van ons bedrijf: ‘Als we zo doorgroeien, kunnen we afscheid nemen van deze soberheid en ons opmaken voor alle denkbare luxe.’ Ik haakte hierop volledig af.” Marcel: “Dit klinkt naar ergens deel van uitmaken en niet. Bij de groep van status wil je blijkbaar niet horen. Wat staat je zo tegen bij deze statusgevoelige groep?” Cliënt: “Het is zo onecht!” Dit gesprek eindigde in het ervaren van verbinding met authentieke mensen. Een verbinding op basis van onvoorwaardelijkheid en acceptatie. Elkaar accepteren zoals je bent en niet op basis van wat je hebt gepresteerd.

Er zijn diverse oorzaken aantoonbaar die terugvoeren naar de relatie tussen kind en ouder. Het draait om het verschil tussen oprechte waardering en je best doen om indruk te maken op anderen. Oprechte waardering haal je uit écht gezien worden door anderen. Ze zien wat je doet en welke bevlogenheid jij daarbij laat zien. Ze zien jouw enthousiasme, jouw passie en compassie. Wat zien anderen als je jouw best doet om indruk te maken? Ze zien jouw verbetenheid, jouw obsessief gedrag en minachting voor degene die minder presteren dan jou. Wat stimuleerden jouw ouders bij jou? Wilden ze indruk maken met hun kinderen of toonden ze onvoorwaardelijkheid en bescheidenheid?

Waar komt toch die status vandaan? Voordat de mensen hun nomaden bestaan stopten en inruilden voor het verbouwen van een eigen stuk land, ging status en gelijkwaardigheid makkelijk samen (12.000 tot 10.000 jaar voor Christus). Je verwierf een status als autoriteit binnen de groep als jouw kennis en vaardigheden de overlevingskansen van de groep vergrootte. Door het verbouwen van een eigen stukje grond, ontstond bezit. Van alles delen met de groep ontstond het verdedigen van een eigen stukje grond. Dat smaakte naar meer en saamhorigheid verdampte voor een steeds sterker groeiende ongelijkheid tussen mensen. Meer bezit, betekende meer macht en door hard werken klom je stapje voor stapje hoger op de hiërarchische ladder. Er is toch verbazingwekkend weinig veranderd de aflopen 14.000 jaar.

Wat denk je? Gaan authenticiteit en status samen? Authenticiteit met autoriteit is een krachtige combinatie voor leiderschap. Een leider die afgeeft op zijn status en zijn verworvenheden inspireert zijn teamleden tot naar boven ’likken’ en naar onder ‘trappen’. Status valt en staat met de geschapen cultuur om ons heen. Het gemeenschappelijk delen van belangrijke waardes bepaalt de cultuur en biedt een effectieve houvast voor stabiliteit en rust. Welke plek neemt de waarde van status in binnen jouw werkcultuur en wat zijn daarvan de effecten? Deel jouw reactie hieronder en laat het ons weten.

Het podium is aan jou!

Marcel Dassen

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waardengedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie