• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Willen in plaats van moeten

Willen in plaats van moeten

Willen in plaats van moeten

Willen in plaats van moeten zegt iets over de potentiële kracht van jouw personeel. Moeten is funest voor het creatieve denkvermogen en juist hun creativiteit is het goud van de organisatie. Moeten is forceren en daarmee schakel je het denken in initiatieven door jouw prefrontale cortex uit.

Je kunt iets willen, maar kan je het ook? Heb je de benodigde vaardigheden als directeur of leidinggevende? Hier zit vaak de blinde vlek van het personeel en van de leiding. Het verschil tussen vinden en laten zien. Ik vind dat ik de mensen waardeer en goed met hen communiceer, maar ervaart de ander dat ook? Je komt dan al snel terecht bij sociale vaardigheden en communicatievaardigheden. Hier valt letterlijk nog veel winst te halen.

Waarom wil je iets als je weet dat je het kunt? Waardoor raak jij gemotiveerd? Jouw motivatie zegt iets over jouw betrokkenheid. Je personeel neemt de verantwoordelijkheid als ze zich betrokken voelen door de taken die ze doen. Moeten ze verantwoordelijk zijn of willen ze verantwoordelijk zijn? Ze willen het zo graag, maar ze hebben ook zo hun twijfels. Twijfels komen meestal voort uit angsten. Van die angsten hoeven ze zich niet eens bewust te zijn. Waren ze zich maar er bewust van dan konden ze er over nadenken wat ze hiermee willen.

Motivatie zegt iets over jouw waardering en zingeving. Je ziet het misschien niet gelijk maar waardering en zingeving horen bij elkaar. Dit heeft alles met waarden gedreven te maken. Jouw organisatie heeft kernwaarden en als je die waarden deelt, dan zorgt dit voor betrokkenheid. Waarom deel je die kernwaarden en wat betekenen ze voor jou? Daar sta jij en je personeel ook niet te vaak bij stil. Het is een soort stille kracht die er is en je vooruit drijft en wat ongrijpbaar voor je lijkt. Dit komt omdat je de vertaalslag mist van wat deze kernwaarden concreet voor je betekenen. Hoe je ze concreet kunt toepassen en hoe ze je helpen in het maken van keuzes. Hierdoor mis je de waardering omdat je het niet ziet.

Flexibiliteit zorgt voor stevigheid

Als voorbeeld, de kernwaarde flexibiliteit. Jouw organisatie heeft flexibiliteit hoog in het vaandel staan en als jij dit met hen deelt en ze een beroep doen op jouw flexibiliteit dan voelt dit als willen in plaats van moeten. Jij wilt flexibel zijn en niet je moet flexibel zijn. Als je daar bewust van bent dan zie je ook dat anderen je hierin waarderen. De zingeving kan bij jou zijn ontstaan doordat jouw kwaliteiten en competenties enorm zijn gegroeid door jouw flexibele houding waarmee je anderen heel erg hebt geholpen. Om flexibel te willen zijn deed je een beroep op jouw creativiteit en wist je steeds met oplossingen te komen waardoor je flexibel kon zijn. Jouw flexibiliteit en creativiteit maakt jou tot een waardevolle en gewaardeerde kracht.

Hiermee is de cirkel rond. Je bent betrokken en neemt verantwoordelijkheid doordat je flexibel wilt en kunt zijn. Je weet wat het jou heeft gebracht en je gelooft in deze waarde (je bent geloofwaardig!) waardoor je overtuigt bent van wat het jouw organisatie gaat brengen. Je hebt je angsten  overwonnen door falen te vervangen door te leren van je fouten. Jouw vertrouwen in flexibiliteit is enorm gegroeid waardoor je er makkelijker trouw aanblijft. Zo wil je zijn en wil je dat anderen jou zien en dat maakt jouw authentiek.

Ontdek jouw kernwaarden en kernvaardigheden in Jouw authentieke merk.

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waardengedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie