• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Alles zelf doen of zet je de drie petten op van een leidinggevende?

Alles zelf doen of zet je de drie petten op van een leidinggevende?

Stop jij met alles zelf doen? Als inhoudsdeskundige lag je focus op het resultaat en deed je het liefst alles zelf. Je wilde zelf bijdragen aan een steeds beter resultaat omdat jij weet hoe je betere resultaten krijgt. Jij was per slot van rekening de specialist die kennis van zaken had en precies wist hoe je ook betere resultaten krijgt. Je ervoer elke dag hoe zeer de organisatie jou nodig had en nu ben je leidinggevende en wordt er van je verwacht dat je zaken delegeert. Dat delegeren voelt voor jou alsof je overbodig wordt.

Waarmee houd jij je als leidinggevende voornamelijk bezig? Niet met jouw bijdrage aan het resultaat maar meer met de mensen die bijdragen aan het resultaat. Je was gewend om zoveel mogelijk invloed te hebben op het resultaat en nu draait het om jouw invloed op de medewerkers. Dat valt en staat natuurlijk met de relatie die jij hebt met de medewerkers. Dit is jouw eerste pet die jij van de drie petten op hebt als leidinggevende. De pet van coachend leiderschap.

Hoe groter jouw invloed op medewerkers is, hoe beter je hen kunt stimuleren, motiveren, inspireren en als allerbelangrijkste, hoe jij bijdraagt aan hun ontwikkeling. Hoe beter jouw medewerkers worden, hoe beter hun resultaten worden.

De tweede pet die jij op hebt is van het managen in het hier en nu. Je weet van de vorige blog (Waar ligt jouw focus? Op hoofdlijnen en lange termijn of op de details?) dat je vooral focust op hoofdlijnen en lange termijn. Dat betekent dat alles wat in het hier en nu is, je alleen nog maar in het hier en nu kunt repareren en dan heb je de minste invloed. De meeste invloed heb je in de voorbereiding. Hoe vaker je moet managen, hoe meer je kostbare tijd verliest. Dit had je kunnen voorkomen door met jouw medewerkers meer te investeren in de voorbereiding. Een manager die de meeste tijd kwijt is met managen in het hier en nu, is minder effectief.

De grootste metamorfose van specialist naar leidinggevende is dat je nu langs de lijn staat en geen speler meer op het veld bent, als metafoor gezien. In het veld waren je taken helder en was alles zelf doen voor jou de norm. Nu kijk je vanaf de zijlijn en zie je iedereen zijn eigen bijdragen leveren door zijn eigen specialisme. Hoe maak je van dit één geheel?

Daarmee komen we bij de derde pet en dat is een visie hebben. Een doel voor de lange termijn in wat jij met jouw team wil bereiken en waaraan het hele team zich conformeert. Je wilt geen kikkers in een kruiwagen die alle kanten opspringen. Hoe zorg jij optimaal voor committent? Ik heb daar een schema voor je en op basis van dit schema kan je zelf invullen wat er nodig is om niet met een kruiwagen met klikkers op jouw doel af te gaan, maar met elkaar in de ganzenpas. Zie onderaan deze blog!

Hoe zorg je nu dat medewerkers de neuzen dezelfde kant op krijgen? Dat is voor een juiste balans zorgen in het team. Dat is een heterogeen team met medewerkers die zich onderling versterken door de onderlinge verschillen te overbruggen. Als metafoor voetbalspelers op het veld. Je verliest elke wedstrijd als je in het veld 10 wereldspitsen hebt staan. Hoe zorg je dat jouw medewerkers niet zelf met de eer gaan strijken waarbij ze met hun duimen wijzen naar hun rugnummer? Kijk mij! Ik ben degene die scoorde.

Hoe zorg je dat het team gaat strijken met de eer waarbij je ook oog blijft houden voor de persoonlijke waardering van jouw teamleden? Dat verlangt van jou een intensief bouwen aan de relaties die ze onderling met elkaar en met jou hebben. Zorgen voor een hecht team waarbij loyaliteit naar elkaar en de organisatie bovenaan staan.

Dat is een flinke puzzel en dat gaat ook weer met vallen en opstaan. Durf in dit proces fouten te maken, want dan kom je erachter hoe ze reageren op deze fouten: Wie als eerst kritiek geeft en Wie als eerste de helpende hand uitsteekt. Vraag aan hen waar dit vandaan komt en daarmee zet je de eerste stap in hun ontwikkeling. Leer hen dat als één individu faalt, faalt het hele team. Wat ga jij doen? Alles zelf doen of zet je de drie petten van leidinggevende op?

Meer plezier in leidinggeven!

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie