• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Authenticiteit en authentiek

Authenticiteit en authentiek

Authenticiteit en authentiek

Alle informatie over authenticiteit en authentiek gedrag voor jou op één plek. Wat betekenen deze woorden en waarom staan authenticiteit en authentiek gedrag zo in de belangstelling? Op Wikipedia vind je de volgende definitie:

“Authenticiteit is een technische term in de existentialistische filosofie. In deze filosofie wordt het bewuste zelf gezien als iets wat een adequaat begrip moet vormen van het zijn in de materiële wereld en van het omgaan met externe krachten en invloeden die erg verschillend en anders zijn dan zichzelf. Authenticiteit is de mate waarin iemand trouw is aan zijn eigen persoonlijkheid, geest, of karakter, ondanks deze externe impulsen.”

Wat betekent dit nu? Het gaat om een filosofie en een filosofie staat voor iets waarin je gelooft, een overtuiging. Deze overtuiging gaat er van uit dat het bewustzijn van jouw identiteit weinig tot niets verandert ondanks de krachten van jouw omgeving die op jou inwerken. In deze filosofie ligt jouw identiteit redelijk vast. Het gaat om je persoonlijkheid, geest of karakter.

authenticiteit en authentiek

“Wie ben je?” Is een vraag die voor veel mensen moeilijk te beantwoorden valt. Je bent een man of vrouw, je hebt een bepaalde lengte, kleur ogen, huidkleur etc. Dit zijn eigenschappen die moeilijk te wijzigen zijn van jouw identiteit. Dit geldt ook voor jouw karaktertrekken. Wat veel makkelijker te beïnvloeden valt, is jouw gedrag.

Als jouw authenticiteit vanuit deze filosofie redelijk vast ligt, hoe zit het dan met jouw authentiek gedrag? Past jouw gedrag bij jouw authenticiteit? Met andere woorden: laat jij jouw gedrag beïnvloeden door externe krachten waardoor je minder authentiek overkomt? Het antwoord hierop is een volmondig ja! Het is verdraaid lastig om onder elke omstandigheid authentiek gedrag te vertonen.

Authenticiteit en authentiek

We komen tot de ontdekking dat het erg handig zou zijn om in authenticiteit en authentiek gedrag wat structuur te krijgen als houvast. Mijn cliënten reik ik de volgende structuur aan: Er zijn drie beelden over jou waar je dagelijks mee te maken krijgt: Je identiteit, je zelfbeeld en je imago. Je identiteit, heb je net begrepen, ligt redelijk vast, je zelfbeeld is het verhaal wat jij iedereen over jouzelf vertelt en jouw imago is het verhaal wat anderen over jou vertellen. Je hebt een identiteit, je hebt een indruk over jezelf en je maakt een indruk bij anderen.

Mijn definitie over authenticiteit en authentiek gedrag is om deze drie beelden zo dicht mogelijk bij elkaar te laten komen.

Een synoniem voor authenticiteit is ‘oorspronkelijkheid’. Laten we terug gaan naar onze oorspronkelijkheid waarin de mens zich steeds meer ging onderscheiden van alle andere zoogdieren. Een unieke eigenschap van de mens is wilskracht. Dit is misschien niet het eerste begrip wat in je opkomt om te benoemen waarin de mens zich van de dieren onderscheidt. Toch is dit de belangrijkste sleutel naar authenticiteit en authentiek gedrag.

Wilskracht is nodig om te leren hoe je iets kunt verbeteren. Bestuderen, analyseren, uitproberen en reflecteren helpen je in het leveren van betere resultaten. Dit doet de mens sneller dan de evolutie en daar betalen we tegenwoordig allemaal de tol van. Evolutionair gezien horen we in groepen te leven om te kunnen overleven. Daarop zijn onze zintuigen en menselijke instincten ontwikkeld door Moeder Natuur. Het gedrag wat daarbij hoort staat soms haaks op het gedrag wat de hoogontwikkelde maatschappij om ons heen nodig heeft.

authenticiteit en authentiek

Om in groepsverband te kunnen leven met elkaar zijn samenwerken, harmonie, respect, eerlijkheid en leren belangrijke waardes. Met egoïsme, dominantie, competitie, macht en arrogantie, zeg maar het ‘werken met ellebogen’, zijn waardes waarmee je snel tienduizenden jaren geleden uit de groep werd gekegeld. Zonder groep kon je toen niet overleven. Tegen deze waardes heb je een ‘natuurlijke afkeer’. Met de waardes voor groepsverband, ervaar je een ‘natuurlijke verbinding’.

Voor de ‘leden van die teams’ uit die verre oudheid, betekende dit om gedrag te laten zien wat deze waardes versterken en gedrag af te leren wat deze waardes verzwakken. Wilskracht tonen om het gedrag van dierlijke instincten te onderdrukken zoals ‘pakken wat je krijgen kunt’ en ‘vechten om je plek’.

authenticiteit en authentiek

Laten we de definitie van Wikipedia hier eens naast leggen: Je blijft trouw aan jezelf en de groep ondanks alle externe druk door vast te houden aan het gedrag dat past bij jouw waardes en die van de groep. Is dit authentiek gedrag?

Laten we mijn definitie hier ook eens naast leggen: Op de manier wat jij laat zien wat voor jou belangrijk is, kijk je naar jezelf en beoordelen anderen jou. Als je in respect gelooft en je laat respectvol gedrag zien en anderen waarderen jouw respectvolle gedrag, dan ben je in mijn definitie geloof’waard(en)’ig wat de waarde respect betreft. De waarde respect en jouw respectvolle gedrag brengen de drie beelden dichter bij elkaar.  Dit is voor mij authentiek gedrag en dit wijkt niet af van de definitie van Wikipedia.

Gedrag dat past bij jouw persoonlijkheid, geest of karakter komt vooral ten uiting in jouw persoonlijke kernwaardes. Hoe jij deze waardes in gedrag laat zien, maakt jou authentiek. Alle vormen van druk dreigen jou te verwijderen van jouw authentieke gedrag. Hoe is dit nu te verklaren?

Kijk naar het verhaal dat jij over jezelf vertelt en wat anderen over jezelf vertellen. Komen deze verhalen helemaal overeen met jouw identiteit? Nee, hoe komt dat? Het wordt tijd om met veel trompetgeschal de schijnwerpers te richten op het ego. Zonder al die toeters en bellen heeft het ego weinig zin om op het grote podium te verschijnen. Zie ook Als je ego wint, verlies je. Jouw ego verzint de beste verhalen over jou om indruk te maken op anderen.

authenticiteit en authentiek

Jouw ego vindt het niet erg om deze verhalen aan te dikken en jouw ego neemt het niet zo nauw met feiten en de realiteit. Jouw ego maakt je in jouw ogen onweerstaanbaar en dat is ook de essentie van jouw ego. Alles wat jouw onweerstaanbaarheid in gevaar brengt, wordt door jouw ego ontkend of bestreden. Jouw ego moet er niet aan denken om genegeerd of gemeden te worden. Je kansen op een partner zijn dan verspeeld en wie wil er dan nog met zo’n ‘kneusje’ omgaan. Moeder Natuur is hier erg resoluut in: wie niet voor nageslacht zorgt, is overbodig. Jouw menselijke ego maakt van ‘een kneusje zijn’ geen big deal, want als ‘slachtoffer’ zijn er weer genoeg mensen die dit zielig vinden en je willen helpen. Zo hoor je er toch weer bij en sta je niet alleen.

authenticiteit en authentiek

Geen wonder dat jouw ego list en bedrog niet schuwt, als het om geaccepteerd worden draait. Heeft dit met authenticiteit en authentiek gedrag te maken? Nee, absoluut niet. Dit gedrag past bij vechten of vluchten. Hoe kun je jouw ego enigszins in het gareel gehouden? Op de eerste plaats door ‘hem’ te herkennen. Zit er in jouw uitspraken geen oplossing dan kun je met grote zekerheid er van uitgaan dat het van jouw ego afkomstig is: “Dat lukte me niet omdat ik te weinig tijd heb gekregen”, “Mijn baas heeft een hekel aan mij en daar kan ik niets goed bij doen”, “Mijn partner kan niet communiceren”, enzovoorts. Je hoort in deze uitspraken geen oplossingen. Je ego wilt je hiermee duidelijk maken dat het nooit aan jou kan hebben gelegen, maar dat dit aan anderen ligt of aan de omstandigheden valt te wijten.

 

authenticiteit en authentiek

Wat ook helpt om je geen zand in de ogen te laten strooien door jouw ego, zijn de feiten onder ogen te willen zien. Vooral ‘willen’ zien! “Wat is mogelijk?” en “Wat kan ik hiervan leren?”, zijn vragen die de opgetrokken mist van het ego laten opstijgen. Het gaat er niet om wat je denkt en vindt, maar om wat je feitelijk waarneemt. Jouw ego houdt er van om zaken aan te dikken of af te zwakken om de pijn van het falen te verminderen. Falen heeft met prestige te maken. Leren heeft met jezelf ontwikkelen te maken. Het helpt je niet om je te verstoppen achter invloeden van buitenaf. Daar waar het pijn doet, valt nog veel te leren voor je en dat gaat niet vanzelf, maar dat kost kracht.

Jouw brein wilt controle en vooral geen energie verspelen. Jouw brein heeft met veel moeite neurologische verbindingen gesmeed in de vorm van gedragspatronen. Je begrijpt dat jouw ingesleten en soms vastgeroeste patronen niet met enthousiast gejuich begroet worden door jouw brein om te veranderen. Veranderingen in gedrag roepen automatisch weerstand op ondanks dat je je bewust bent geworden van niet-authentiek gedrag.

IMG_1809

Dit brengt je weer tot de sleutel naar authenticiteit en authentiek gedrag: ‘wilskracht’. De ‘wil’ en de ‘kracht’ hebben om jouw gedrag te laten aansluiten op jouw kernwaardes waaraan je trouw blijft. Jouw gedrag waar jij voor staat, maakt jou authentiek. Een ‘team’ heeft tienduizenden jaren geleden bewezen dat het bouwt op authentieke mensen die weten wat ze wel en niet kunnen. Praatjesmakers, egoïsten, arrogante kwasten, strebers en dictators volgen hun ego en verstoren het teambelang. Het diepe verlangen om ‘ergens bij te horen’ past bij de oorspronkelijkheid van de mens.

We zijn klaar met ‘nep’ gedrag en willen weten wat we aan elkaar hebben. De letterlijke vertaling van Engels naar Nederlands van authentic is ‘echtheid’. Rotsvast vertrouwen ontstaat als degene die naast jou staat onder alle omstandigheden jou blijft steunen. Daarvoor is het nodig dat jij degene die naast jou staat, door en door kent en dat deze persoon ook zichzelf door en door kent. Kortom: de trend naar authenticiteit en authentiek gedrag zal alleen maar nog toenemen in een maatschappij die niet bouwt op luchtkastelen, maar op mensen die het verschil durven en kunnen maken.

Wil jij het verschil maken? Zorg goed voor jouw wilskracht want die lijdt onder stress. Ontdek jouw eigen kernwaardes en ontwikkel jouw eigen missie. Handel hier naar en geef nooit op. Leer van je fouten en verleg je grenzen.

authenticiteit en authentiek

Volg de training Jouw authentieke merk en ervaar wat zoveel deelnemers ook hebben ervaren. Lees hier hun ervaringen!

Belangrijke weetjes over authenticiteit en authentiek

  • Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die trouw blijven aan hun waardes (authentiek gedrag) succesvoller en gelukkiger zijn.
  • Het Grieks woord authenticos betekent ‘geloofwaardig’.
  • Authenticiteit staat in de marketing nu op nummer één. Een merk dat als onecht wordt ervaren is gedoemd te mislukken.
  • Waarden gedreven organisaties hebben een lager verloop in personeel, een lager ziekteverzuim, de medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd, extra gemotiveerd om te leren, erkennen eerder fouten en zijn over het algemeen eerlijker en loyaler ten opzichte van organisaties met een bonuscultuur.
  • Authentieke leiders worden eerder als autoriteit gezien dan als autoritair.
  • Niet congruent gedrag wordt als onecht ervaren. Het non-verbale gedrag komt niet overeen met de innerlijke emoties zoals vrolijkheid, boosheid, verdriet, walging en angst. Bijvoorbeeld: ‘Glimlachen terwijl je boos bent’.
  • Sociaal wenselijk gedrag is geen authentiek gedrag.

Heb jij nog een aanvulling over authenticiteit? Laat het s.v.p. via een commentaar hieronder weten!

Boeken over authenticiteit:

Authentic leadership
Bas Blekkingh
You are a successful leader, you have a lot of responsibility, and for years you have loved your work, but something seems to be missing. Some of the fulfilment you used to feel in your job, even in your life, seems to have ebbed away. Something is blocking you and you can’t get a grip on the reason…
Released: April 20, 2015

How to Become an Authentic Speaker (Harvard Business Review)
Nick Morgan, Harvard Business Review
A four-step process that will help you become a better public speaker by creating a true emotional connection with your audience.
This article was first published in the November 2008 issue of Harvard Business Review.
Released: November 01, 2008

De film Binnenstebuiten zag ik met mijn zoon en is fantastisch om te ervaren hoe ze de emoties een ‘gezicht’ hebben gegeven! Veel kijkplezier! Binnenstebuiten (2015)
Pete Docter
Groot worden is een hele uitdaging, en dat geldt ook voor Riley, zeker als ze vanwege haar vaders werk van het platteland naar San Francisco verhuist. Net als iedereen wordt Riley geleid door haar emoties – Plezier, Angst, Woede, Afkeer en Verdriet. De emoties zetelen in Hoofdkwartier, het stuurcent…
Released: July 15, 2015

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waardengedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

4 comments so far

KristelGeplaatst op4:59 am - jul 2, 2016

Erg interessant om te lezen Marcel. Authentiek durven zijn in deze snelle wereld getuigd van zelfkennis en lef, en gaat voor ver voorbij status, geld en macht. Ik denk dat het mensen enorme rust geeft als je “alleen” maar jezelf hoeft te zijn. Het ontdekken van je eigen authenticiteit als middel om enorme krachten en levenslust vrij kan laten komen. Een intern proces. Met als beloning jezelf kunnen zijn, met mensen werken en omgaan die bij je passen, doen wat je diep in je hart wil, en uiteindelijk gewaardeerd worden om wie je echt bent.

    MarcelGeplaatst op7:17 am - jul 4, 2016

    Bedankt Kristel,

    Voor jouw aanvulling en wat het met jou doet. Vooral het “uiteindelijke gewaardeerd worden om wie je echt bent,” wil ik nog eens extra benadrukken omdat het jouw eigenwaarde laat groeien!

AlfonsGeplaatst op7:48 pm - jul 3, 2016

Wat zijn de authentieke emoties van de mens ?

MarcelGeplaatst op7:51 am - jul 4, 2016

Bedankt Alfons,

Voor jouw vraag. Vanuit het Limbische systeem in de hersenen worden de gemoedstoestanden bestuurd. Deze gemoedstoestanden bepalen het gedrag om te kunnen overleven: voeding, verdediging en voortplanting. Hierin bevindt zich ook de Amygdala die in ‘actie’ komt bij gevaar en zorgt voor vecht- of vluchtgedrag. We kennen vier basisemoties vreugde, verdriet, boosheid en angst.

Het uiten van emoties wordt bepaald doordat sommige aangeboren zijn, door aanleg en het aanleren van emoties. Dit kan variëren van zich helemaal overgeven aan emoties tot het krampachtig onderdrukken er van. Met jouw vraag denk ik dat je wilt weten hoe authentiek uit je jouw emoties. Dat is best een lastige vraag met zo’n grote variatie aan het uiten van emoties.

Zorg in ieder geval dat het congruent is. De één reageert heftiger of bedekter bij wat hij of zij ziet en hoort. In het Limbisch systeem worden ook herinnering bewaard en we associëren wat we zien en horen met onze herinneringen. Emoties en herinnering liggen dus letterlijk dicht bij elkaar.

Dit maakt coachen juist zo waardevol om bewust te worden in hoe we reageren op onze omgeving. Is het ‘feitelijk’ zo erg wat er gebeurt of raakt het een ‘pijnlijke herinnering’ in ons?

Geef een reactie