Commitment begint waar excuses ophouden

Commitment begint waar excuses ophouden

Commitment begint waar excuses ophouden

Commitment als vertrekpunt voor elk traject of project lijkt vanzelfsprekend, maar de praktijk is vele malen weerbarstiger. Waaraan herken je binnen een organisatie het gebrek aan commitment? Projecten verlopen stroperig, stroeve werkrelaties en vooral wijzen projectleiders naar anderen en de organisatie. Mijn slogan is dat commitment begint waar excuses ophouden.

Een test voor jezelf. Wat zou je vaker willen doen, maar doe je niet? Maak je keuze! Wat zou jij nodig hebben om het wel te doen? Een reactie van een klant: Ik zou langer met mijn externe opdrachtgever rond te tafel gaan zitten om zijn opdracht scherper te krijgen. Ik laat me nu verleiden om gelijk te beginnen terwijl ik twijfel over de haalbaarheid van de opdracht.

Een gebrek aan tijd is een excuus! Hoe vaak haal jij aan dat je ergens geen tijd voor hebt? Dat je het te druk hebt? Dat je andere prioriteiten stelt? Stuk voor stuk excuses omdat tijd een middel is waarvan jij bepaalt hoe je dit inzet om je doel te behalen.

Voordat je gelijk je doelen bijstelt, dit even ter inspiratie: Loop jij zes keer op en neer voor zes flessen te halen of één keer door een mand mee te nemen waarin zes flessen passen? Is dit een voorbeeld van harder werken of juist slimmer werken? Hoe reageer jij als je een langdurige opdracht c.q. project krijgt? Maak je gelijk een planning of loop je eerst door het bos of langs het strand? Welke optie heeft meer effect op jouw brein om slimmer te werken?

Hoe groot schat je de kans in dat jij een wandelingetje zou maken met een opdrachtgever of is daar geen tijd voor? Ontdek jij nu ook hoeveel vastgeroeste overtuigingen, vooroordelen en angsten hieronder zitten?

Wat is nu werkelijk commitment? Commitment draait om drie belangrijke pijlers: Betrokkenheid, motivatie en deskundigheid. Betrokkenheid ontstaat als je weet wat mensen nodig hebben. Wat bindt hen met dit project? Wat missen ze waardoor ze dreigen af te haken? Zorg dat je dit met elkaar weet en er ook iets mee doet.

Om mensen te motiveren zoek je de juiste verhouding tussen wat mogelijk en voldoende uitdagend is. Wat maakt hen geschikt om dit doel te halen en hoe inspireer je hen om buiten hun eigen kaders te denken? Sommige doelen voelen aan als een loden bal of als een saaie boel.

De derde peiler deskundigheid stijgt boven de expertise van het onderwerp uit waardoor de betrokkenheid en motivatie nog meer stijgen. Het gaat om strategische kennis om een team te laten excelleren waarbij ze de meest effectieve route volgen om het maximale resultaat te halen.

Je kunt je tijd verspillen of het maximale halen uit oprechte betrokkenheid, duurzame motivatie en sublieme deskundigheid. Ben jij wel voldoende betrokken, gemotiveerd en heb je de vereiste deskundigheid voor wat je vaker wilt doen, maar niet doet. Ontdekt het verschil tussen harde werkers in een ‘porseleinkast’ en een geolied team in een ‘wespennest’. Zowel het porselein als de wespen maken geen schijn van kans 😉

Hoe ziet een organisatie er uit waarin commitment elke keer het vertrekpunt is? Zij maken het onmogelijke mogelijk. Geen compromissen, excuses of denken in problemen. Onvoorwaardelijke steun waarin men tot het uiterste gaat. Aan welk bedrijf denk jij dan als eerste? Zijn hun mensen trots en succesvol op wat ze doen. Een kwestie van goed zorgen voor elkaar en je niet verstoppen achter excuses.

Meer plezier in leidinggeven!

Ontvang het Schema Commitment (met uitvoerig toelichting!) voor meer commitment in jouw organisatie en vul in:

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

2 comments so far

Vanessa sprongGeplaatst op3:07 pm - feb 13, 2018

Wat een mooie blog over een misschien wel minder bekend onderwerp: commitment. Communicatie speelt een belangrijke rol om commitment te realiseren bij medewerkers, dus kon een blog van Marcel hier niet over uitblijven. Zo mooi hoe je mensen hiermee stimuleert en motiveert! Een mooie toevoeging op de positieve waardering en beïnvloeding van het denken van mensen. Ook de slogan commitment begint waar de excuses ophouden is top! Dus laat mensen met een voorbeeldfunctie er vanaf nu volledig voor gaan: (betrokken, gemotiveerd en deskundig) Laat die “commitment wind” maar door de bedrijven waaien. Wat voor mij een bedrijf is waar ik meteen aan dacht is LUSH, zulke gemotiveerde mensen met passie voor hun werk. En natuurlijk (h)eerlijke producten

    Marcel DassenGeplaatst op8:39 am - feb 14, 2018

    Dankjewel Vanessa,

    Voor zoveel waarderende woorden. Mooi ook dat je het bedrijf waaraan je denkt met ons deelt. Laat dit soort bedrijven andere bedrijven inspireren om die weg van het committent in te slaan. Het effect daarvan zorgt dat je positief opvalt, want zowel je klanten als je personeel waarderen dit!

Geef een reactie