• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Conflicten, hoe ga jij hiermee om?

Conflicten, hoe ga jij hiermee om?

Conflicten, hoe ga jij hiermee om? Tijdens een bezoek aan een Boeddhistische tempel in 2004 hoorde ik de volgende wijze spreuk: “Als je een steen gooit naar een hond, bijt de hond naar de steen en niet naar degene die de steen gooit.” Het kwartje viel niet meteen, maar na een tijdje raakte ik steeds meer doordrongen van de betekenis er van. Deze wijze spreuk gebruik ik nu regelmatig tijdens mijn gesprekken met mijn cliënten. Het maakt duidelijk dat onder boosheid of ontevredenheid altijd een bodem zit terwijl de meeste conflicten aan de oppervlakte blijven circuleren.

Een nieuw onderdeel dat ik behandel uit mijn boek De betrouwbare leider. Je ontvangt hoofdstuk zeven gratis als PDF als je reageert op deze blog.

De hond die bijt naar de steen, heeft geen aandacht voor waar deze steen vandaan komt. Hoe reageer jij op een aanval van jouw medewerker? Reageer jij anders dan bij kritiek van jouw partner? Reageerde jij anders op verwijten van je ouders? Hoe voelt dit voor jou? Waar gaat jouw aandacht naar uit? Of het klopt wat de ‘steen’ veroorzaakt? Draait het om jouw gevoel van rechtvaardigheid en ga je gelijk op zoek naar feiten om jouw gevoel te onderbouwen? Of beken je gelijk ‘schuld’ om elke vorm van discussie te vermijden?

Er zit vrijwel altijd een bodem onder die verantwoordelijk is voor de pijlen die jouw kant opkomen. De verleiding is vaak te groot om gelijk naar de steen te happen. Het is lastig als een emmer shit over je heen wordt gekiept om neutraal te reageren. Jij hebt er niet om gevraagd om als afvoerputje te dienen voor de frustraties van een ander. Toch is het niet handig om als een terriër je tanden te zetten in de ‘steen’. Dit leidt alleen maar tot een lijdensweg van meer pijn.

Daag jezelf uit om met de ander te verkennen welke bodem deze reactie heeft gevoed. Niet op een belerende manier of vanuit de psychologie van de ‘koude grond’. Wees gelijkwaardig en oprecht geïnteresseerd om tot de ‘bodem’ te gaan van de oorzaak van zoveel frustraties en woede bij de ander.

Stap 1 Spartel niet teveel tegen en onderga de ‘koude douche’ als een gegeven dat hoort bij de eerste stap om met elkaar verder te komen dan aanvallen en verdedigen.

Stap 2 Spreek letterlijk uit naar de ander: “Hier zit meer achter. Dit komt ergens bij jou vandaan.”

Stap 3 De kans is groot dat je de laatste restjes van de emmer nog over je heen krijgt. Dit is nodig want hierdoor komt de bodem in het zicht.

Stap 4 Wees oprecht trots op jezelf dat je bestand bent geweest tegen deze storm die net over je heen raasde. Dat je zelf niet met modder hebt gegooid en de ander nog recht in de ogen kunt kijken. Dat het je is gelukt om met elkaar in verbinding te blijven.

Stap 5 Stel de juiste vragen die dieper gaan dan vragen over de ‘steen’. Dus geen vragen over wat de ander heeft gezegd, maar vragen zoals: Waar kan jij vooral niet tegen? Wat moet ik zeker niet bij jou doen? Je ontdekt waar iemand gevoelig voor is. Waar de meeste weerstand zit.

Stap 6 Nu de voedingsbodem zichtbaar is geworden, ga je met elkaar aan de slag om de bron te laten opdrogen. Zodra dit redelijk en legitiem is, voorkom je om met elkaar in herhaling te vallen omdat je de giftige angel uit de conflicten hebt gehaald.

Stop met net als de hond te bijten naar de steen maar haal de angel uit het conflict. Jij valt niet zo makkelijk om als betrouwbare leider. Als rots in de branding spatten de woeste golven op je uit elkaar en zorgt de onderstroom dat niets aan je blijft kleven. Leer anders kijken naar conflicten.

Tot slot nog dit praktijkvoorbeeld:

“Ik weet van niets. Hoezo zijn deze nieuwe schakelaars aangeschaft zonder mij hiervan in kennis te stellen? Waarom heeft men mij dit niet verteld. Ik pik dit niet. Zo ga je niet met mij om. Dit heeft consequenties. Mijn grens is bereikt!”

“Denk je dat dit met opzet is gedaan?”

“Natuurlijk denk ik dat. Bij alle belangrijke veranderingen word ik niet op de hoogte gesteld. Dit is niet de eerste keer, maar ik verzeker je dat dit de laatste keer is. Ik ben hier zo klaar mee.”

“Wat is er nog meer in het verleden gebeurd waar jij last van hebt?”

“Ik vraag me af hoe over mij wordt gedacht. Ik krijg echt niet het idee dat ik serieus word genomen en het wordt absoluut niet gewaardeerd wat ik doe. Ik moet alles gewoon accepteren zonder dat er rekening met mij wordt gehouden.”

“Het is duidelijk voor mij dat je meer wil worden betrokken en gewaardeerd. Ik vind dit zo belangrijk dat we dit met het hele team gaan bespreken.”

“Ik merk dat ik een uitzondering ben in het team. Volgens mij ligt het aan mijn werkzaamheden die ik doe. Niemand heeft een indruk van wat ik allemaal doe en ik wil meer inzicht krijgen waar de beslissingen worden genomen en dat er dan ook over wordt nagedacht wat dit voor mijn werkzaamheden betekent. Ik weet nu niet hoe deze nieuwe schakelaars werken, maar ik moet ze wel onderhouden.”

“Dankjewel. Hier kan ik iets mee en ik begrijp jouw boosheid nu veel beter. Jij hebt het gevoel dat je voor voldongen feiten wordt gesteld en wij er niet bewust er van zijn wat de effecten zijn op jouw werkzaamheden. Laten we dit in onze volgende teammeeting bespreken, hoe we hierin beter met elkaar gaan samenwerken. Jij bent net zo gelijkwaardig als elk ander teamlid en we gaan dit samen oplossen. Nogmaals dankjewel voor jouw feedback!”

Laat een reactie hieronder achter over hoe jij omgaat met conflicten. Jij ontvangt als beloning het zevende hoofdstuk van De Betrouwbare leider per e-mail.

Meer plezier in leidinggeven!

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie