• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

De tien geboden voor het ultieme gesprek

De tien geboden voor het ultieme gesprek

De tien geboden voor het ultieme gesprek verlossen ons van het lijden in menig gesprek. Als leidinggevende voer je heel wat gesprekken met jouw mensen. Hoe ze functioneren en of ze zich ontwikkelen. In een tijd van steeds meer communicatiemiddelen groeit de behoefte naar echte gesprekken met elkaar. Hoeveel echte gesprekken voer jij met jouw medewerkers?

De digitalisering opende de deuren naar nieuwe schuilplekken. De angst om de confrontatie aan te gaan met echte levende mensen lijkt namelijk toe te nemen. Een angst die zich in een razend tempo verspreidt onder de nieuwe generatie. Lekker veilig achter je smartphone berichtjes tikken zonder iemand in de ogen te kijken.

Vroeger stopte de buurman een briefje onder de ruitenwisser als hij last had van zijn buren. Ook dat fenomeen kon op weinig sympathie rekenen. Van waar toch die angst om de confrontatie aan te gaan met elkaar door een gesprek te voeren? Zijn we bang voor onze eigen emoties omdat die tot een conflict kunnen leiden?

Het is inderdaad niet handig om je buurman de huid vol te schelden als je ergens last van hebt. Hoe is dit voor jou als je ‘last’ hebt van een medewerker? De confrontatie met je personeel aangaan, staat niet voor niets in de top drie van wat managers moeilijk vinden. Waar ben jij als leidinggevende dan bang voor? Om te kunnen ontwikkelen hebben jouw mensen eerlijke opbouwende feedback nodig. (lees ook de blog Kritiek geven, werkt niet)

Wat is de reden dat jij om de hete brei heen neigt te draaien? Er is een groot verschil tussen naar jouw intuïtie te luisteren en iets insinueren op basis van jouw gevoel. Misschien raakt een medewerker wel iets in jou en bij wie ligt dan het probleem? De oorzaken van slecht functionerende teams, ontstaan door gedemotiveerde, gefrustreerde, te weinig gewaardeerde medewerkers en slechte communicatie. Missen ze echte gesprekken met hun leidinggevende?

Er is er maar één die hierin de volledige verantwoordelijkheid kan nemen. Dit is het standaard antwoord van een leider binnen de militaire dienst als er iets is misgegaan binnen zijn compagnie: “Ik ben volledig verantwoordelijk, mijnheer!” Hij verstopt zich niet achter ook maar één excuus. “Geen excuus mijnheer, geen excuus mijnheer, geen excuus mijnheer!” Dit is misschien één van de moeilijkste levenslessen, om volledig verantwoordelijkheid te nemen zonder te klagen of kritiek te geven. Oefen dit een keer voor jezelf als je feedback krijgt op wat verkeerd is gegaan. “Ik ben volledig verantwoordelijk, “Ik ben volledig verantwoordelijk, “Ik ben volledig verantwoordelijk!” Hoe dit voelt ten opzichte van klagen en kritiek geven?

Dat wat je tot nu toe hebt geleerd, was dat de verantwoordelijkheid van jouw ouders, de scholen en opleidingsinstituten? Zij hebben daarin zeker een belangrijke bijdrage geleverd, maar er is er maar één die verantwoordelijk was om het te willen leren. Dat ben jij! Het toppunt van succes ligt altijd op de berg van fouten maken. Zodra jij jouw verantwoordelijkheid neemt in wat er mis is gegaan, open je de deur naar het leren van jouw fouten en bewandel jij de weg naar succes.

Niemand kan beweren dat hij alles 100 procent perfect heeft gedaan. Hij of zij is dus daarmee verantwoordelijk voor een deel van de imperfectie. De garantie dat iemand alles perfect in de toekomst zal doen, kan niemand geven! Hij kan daarin wel volledig verantwoordelijkheid voor zijn eigen handelen blijven nemen.

Verantwoordelijkheid nemen leidt altijd tot vertrouwen. Begin met het maken van een keuze: Wil je invloed uitoefenen? Wil jij de tien geboden voor het ultieme gesprek toepassen? Wil jij meer echte gesprekken voeren met jouw medewerkers? Download dan de de tien geboden voor het ultieme gesprek en leer de tien geboden voor het ultieme gesprek toe te passen!

Ik wil De tien geboden voor het ultieme gesprek nu!

Meer plezier in leidinggeven!

Wil je meer tips voor het voeren van betere gesprekken? Kijk ook eens op interessante tips!

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie