• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Diplomatiek leren beheersen

Diplomatiek leren beheersen

Diplomatiek leren beheersen, is het je leren beheersen of bekwamen om diplomatiek te kunnen zijn? Niet al te snel in conclusies vallen of jouw emoties niet te uiten als verwijten, is een krachtige vorm van je beheersen. Dit in combinatie met je diplomatiek uiten en gedragen is wel een sterke combi voor diplomatiek leren beheersen.

Juist de tegenstellingen in de gespreksstijlen benadrukken de kracht en onmacht van een stijl. In het op zoek gaan naar de diplomatieke stijl neem ik je mee in een overleg waar diverse stijlen zichtbaar worden. Herken de onmacht van Jan, zie hoe de leidinggevende teveel oordelend vanuit de inhoud en eigenbelang reageert en hoe Peter op een ontwapenende manier de frustraties ontmaskert van Jan. Neem ook waar hoe Peter Birgit echt ziet door ook haar respectvol te betrekken zonder aan haar te trekken.

Leidinggevende, “We zitten hier aan tafel om een oplossing te vinden voor de onbetaalde overuren. Dit is inmiddels zo uit de hand gelopen dat iedereen er een spelletje van zit te maken om tijdens de reguliere werktijd, steeds langere pauzes te houden. Een deel van hen gaat ondanks de lange pauzes op tijd naar huis en dat roept steeds meer wrevel op. Het dieptepunt was de scheldpartij tussen Jan en Birgit.”

Jan, “Die zenuwpees moet haar bek houden en zich niet met andermans zaken bemoeien.” Birgit zit ingedoken met rood hoofd aan tafel en zwijgt. Leidinggevende, “Zo praat je niet tegen jouw collega’s en je houd vanaf nu je fatsoen.” “Omdat jij te zwak bent en niet zegt waar het op slaat, moet ik mijn mond houden?” “Dat heb ik niet gezegd dat jij je mond moet houden, je moet je fatsoen houden.”

Peter, “Beste mensen mag ik even? Wat irriteert jou, Jan? Dat juist Birgit dit zegt of dat er iemand kritiek uit op jou? Peter kijkt Jan in de ogen en Jan slaat zijn ogen naar beneden. “Een combinatie van beiden.” “Ik stel voor dat we eerst inventariseren hoe iedereen aankijkt tegen de afspraak over de overuren, om de verschillende meningen voor iedereen zichtbaar te maken. Aangezien er meer speelt tussen Jan en Birgit, stel ik voor dat dit in een andere samenstelling aangepakt wordt. De vraag aan Jan en Birgit is, of jullie dit nu in de weg staat om over de afspraak met de overuren met iedereen hier van gedachten te wisselen?”

Jan, “Zie je nu wat voor een slappe leidinggevende jij bent en dat anderen het weer voor jou zitten op te lossen.” De leidinggevende gaat rechtop staan en Peter grijpt weer in.” “Jan, wat wil je met jouw opmerkingen bereiken? Ik waardeer je openheid en je duidelijkheid waardoor je niet om de hete brei wilt draaien. Je schopt wel tegen mensen aan en ik vraag me af wat hier achter zit? Help ons om ook dit duidelijk te maken aan ons.” De ogen van Jan bewegen onrustig heen en weer en de leidinggevende gaat weer zitten. Iedereen kijkt naar Jan, die zich ongemakkelijk lijkt te voelen door deze plotselinge aandacht.

Jan, zucht hardop. “Tja,…” en Jan zucht nog eens. “Nu gaat het tenminste ergens over en ik kan niet tegen dit slap gelul en dat anderen zich met mijn zaken bemoeien. Ik wil gewoon mijn werk doen en klaar.” “Ervaar je onrechtvaardigheid in de onbetaalde overuren en sla je op jouw manier keihard terug. Door het op een harde manier aan te pakken wil je ons duidelijk maken dat er met jou respectvol omgegaan moet worden. Zeker als datgene wat je doet niet voldoende wordt gewaardeerd waarin je duidelijke verwachtingen hebt naar je leidinggevende.” Jan stapt op en ruilt het ‘vechten’ in voor ‘vluchten’.

Er volgt een driegesprek tussen Jan, leidinggevende en een coach. Jan loopt hierin leeg in al zijn jaren opgebouwde frustraties en ontevredenheid. Er volgt een intensief coachtraject voor Jan en het zal je niet verbazen dat, ook de leidinggevende een coach in de armen neemt om te leren herkennen wat hij voorheen niet zag.

De tien gouden regels voor een diplomatiek gesprek waarbij voor alle tien onderdelen geldt dat je inhoudelijk deskundig bent binnen het kader waarin het gesprek plaatsvindt:

  1. Hap niet te snel en blijf zo lang mogelijk dieper luisteren naar wat er allemaal niet wordt uitgesproken.
  2. Observeer zoveel mogelijk en kijk hoe mensen er bij zitten, wat communiceren ze non-verbaal?
  3. Stel vragen over wat je intuïtie je ingeeft doordat deze vragen zich spontaan aan je opdringen en kijk degene aan aan wie je de vraag stelt.
  4. Vermijd strategische, normerende en veroordelende vragen door OMA (Opvattingen, Meningen en Adviezen) thuis te laten waardoor je voorkomt dat anderen zich gaan verdedigen of gaan klagen.
  5. Wees een OEN, Open, Eerlijk en Nieuwsgierig om de ander te ‘ontwapenen’ om te zien wat er achter zit zoals het gelijk willen krijgen, het schoppen tegen zaken en het verharden in stellingen.
  6. Blijf neutraal en vertaal meningen in effecten op anderen waardoor er bewustzijn ontstaat in wat dit met anderen doet. Ook al heb je gelijk! Wat doet dit met anderen?
  7. Maak bespreekbaar wat onbespreekbaar lijkt door het te zuiveren van kritiek.
  8. Leef je in de ander in en ontwikkel respect voor de gevoeligheden van anderen.
  9. Gebruik de ERWT (Erkenning, Respect, Waardering en Tact) in jouw interventies en blijf daarin toch duidelijk en begrijpbaar voor anderen.
  10. Gebruik LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) in het weergeven van de verschillende standpunten, meningen en belevingen van de aanwezigen en maak daarmee mogelijke verbindingen zichtbaar die de verschillen verkleinen en de onderlinge toenadering vergroten.

Wat zijn jouw ervaringen met conflicten en welke van de tien gouden regels miste je daarin en had het verschil kunnen maken? Laat het mij weten in een commentaar hieronder.

Het podium is aan jou!

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie