Een negatief zelfbeeld vormt een bodemloze put

Een negatief zelfbeeld vormt een bodemloze put

Een negatief zelfbeeld vormt een bodemloze put. Hoezo vormt jouw negatief zelfbeeld een bodemloze put? Wat voor huidskleur heb jij? Wit, bruin of zwart? Als iemand tegen jou zou zeggen dat jij een andere huidskleur hebt dan je in feite hebt. Hoe zou je dan reageren? Is er iets mis met jouw ogen of ben je misschien op jouw achterhoofd gevallen? Een ding is duidelijk, jij twijfelt geen seconde over jouw huidskleur! Wat nu als iemand beweert dat je slordig bent, gemakzuchtig, lui, saai, egoïstisch of een slechte leidinggevende. Hoe zou je dan reageren?

Een nieuw onderdeel dat ik behandel uit mijn boek De betrouwbare leider. Je ontvangt hoofdstuk zes gratis als PDF als je reageert op deze blog.

Herken je dit? Je levert een puike prestatie waar iedereen blij van wordt, maar hoelang kun je hierop teren? Men verwacht dat je dit nog een keer presteert, en nog een keer en nog een keer. Het lijkt wel een bodemloze put! Dat is het ook een bodemloze put omdat je elke keer weer opnieuw wordt afgerekend op wat je presteert. Jij kunt dit doen omdat je daar gewoon goed in bent, maar dit kan ook compensatiegedrag zijn. Dat je anderen wil laten zien dat jouw negatief zelfbeeld niet klopt.

Compenseer jij jouw negatief zelfbeeld door het tegenovergestelde te laten zien? Dat je niet slordig, gemakzuchtig, lui, saai, egoïstisch of een slechte leidinggevende bent. Dat zou jij toch ook niet doen als iemand twijfelt over jouw huidskleur. Dus iets in jou twijfelt of jij slordig, gemakzuchtig, lui, saai, egoïstisch of een slechte leidinggevende bent. Het trieste is dat door jouw twijfel je toch weer die negatieve bevestiging krijgt als het negen van de tien keer wel is gelukt maar die ene keer niet. Zie je wel! Ben je doordat het één keer mislukt door de mand gevallen en ontmaskerd als slordig, gemakzuchtig, lui, saai, egoïstisch of een slechte leidinggevende.

Al jouw inzet en hoop verdwijnt in die bodemloze put en het allerergste is: door jouw compensatiegedrag versterk je nog eens jouw negatieve zelfbeeld. Je forceert door jouw gedrag en dat merken anderen. Roep maar eens in een zaal: “Ik wil geen ruzie!” Niemand die daaraan dacht totdat jij het riep, en nu denkt de hele zaal aan ruzie. Ik ben niet slordig, ik ben niet gemakzuchtig, ik ben niet lui, ik ben niet saai, ik ben niet egoïstisch en ik ben geen slechte leidinggevende. Jij bent de enige die in de ban is van deze gedachte. Niemand anders is hiermee bezig totdat iemand op jouw zere plek drukt. Dan wil je gelijk het tegenovergestelde bewijzen.

Doordat iemand op jouw zere plek drukt van jouw negatief zelfbeeld, zal je eerst de neiging voelen om van de pijn weg te bewegen. Jouw vlucht- en vechtmechanisme zijn in werking gesteld en jouw ego neemt de regie over jou. De klep van de bodemloze put staat wagenwijd open. Dat is niet nodig, want jij bent jouw gedrag niet. Iedereen is wel eens slordig, gemakzuchtig, lui, saai, egoïstisch of geeft slecht leiding.

Ontdek welke waardes jij belangrijk vindt en laat steeds vaker jouw gedrag hierop aansluiten. Dat gaat met vallen en opstaan en je wordt er steeds beter in. Je zal er nooit perfect in worden. Hier zit wel een mooie bodem onder. Je krijgt waardering voor de keren dat jouw gedrag op jouw waarde aansloot. Die waardering doet iets met jouw eigenwaarde die steeds meer gaat groeien.

Je beweegt niet meer weg van de pijn maar nu ga je op zoek naar de beloning. Het uitdragen van jouw belangrijke waarden. Denk voortaan aan Obelix van Asterix en Obelix. Als iemand Obelix dik noemde dan keek hij verbaasd om zich heen en zei: “Wie is dik?” Kijk net zo verbaasd om je heen als iemand jouw pijnplek raakt van jouw negatief zelfbeeld. Jij bent niet jouw gedrag!

Laat een reactie hieronder achter over hoe jij over leiderschap denkt. Jij ontvangt als beloning het zesde hoofdstuk van De Betrouwbare leider per e-mail.

Meer plezier in leidinggeven!

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie