Perfectionisme is een belangrijk drempel om feedback te vragen. Je was gewend als specialist om zaken zo perfect mogelijk te maken. Kwaliteit stond altijd hoog in jouw vaandel en dan maak je niet graag fouten. Nu als leidinggevende is feedback vragen juist cruciaal. Ook al ben je net leidinggevende of barst je van de ervaring. Feedback vragen blijft altijd noodzakelijk. Zo blijf je in contact met jouw directie en jouw teamleden.
Door je kwetsbaar op te stellen zorgt dit ook voor wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Zo staan jouw medewerkers ook open voor feedback en ervaren ze gelijkwaardigheid door het zelf ook te mogen geven aan jou. Dit bepaalt de cultuur voor een belangrijk deel binnen jouw organisatie. Je voorkomt eilandjes omdat medewerkers doorschieten in zelfstandigheid waardoor ze niet meer gewend zijn om feedback te krijgen.
Juist jij hebt hier weer een belangrijke voorbeeldrol in. Als leidinggevende kan je niet altijd alles perfect doen. Dat is een onmogelijke ambitie. Sterker nog als je te weinig fouten maakt dan ontbreekt het jou aan uitdaging. Door fouten te maken groei je als leidinggevende. Je weet wat anderen belangrijk vinden en je kunt hierdoor makkelijk aansluiten op wat anderen nodig hebben. Wat jouw directie nodig heeft en wat jouw teamleden nodig hebben. Vergeet ook niet om er later nog eens op terug te komen. Door met hen te delen wat het effect op jou was en wat jij er actief nu mee doet, zien ze dat het werkt. Je neemt hen serieus en zij voelen zich gehoord. Dit bevordert enorm de onderlinge relaties.
Feedback kan in verschillende vormen gegeven worden. Op de manier hoe jij jouw medewerkers benadert. Hoe je open staat voor de ambities en doelen van jouw directie maar ook hoe jij als professional er voor zorgt dat de organisatie zich verder ontwikkelt.
Pijnlijk voelt het als je het niet goed hebt gedaan. Feedback is echter iets anders dan kritiek geven. Kritiek geven is iets wat niemand hoeft te leren en feedback geven is wel iets wat je hoort te leren. Daarom wil je niet geconfronteerd worden met kritiek. Feedback geven hoort iets opbouwends te hebben. Door feedback te krijgen leer je hoe je beter kunt worden. Kritiek krijgen geeft een naar gevoel omdat je afgerekend wordt op wat je hebt gedaan.
Kritiek geven en krijgen maakt het moeilijker voor jou en anderen om verantwoordelijkheid te nemen. Het lijkt er op alsof je je continu moet verdedigen. Wat dat betreft ligt er dus een enorme kans voor jou om zelf goed bedreven te raken in het geven van feedback. Je geeft het goede voorbeeld en dan wordt het ook voor jou een stuk gemakkelijker om feedback te vragen.
Als jouw organisatie leert om feedback te geven, wordt het een veel opener en transparantere organisatie. Fouten worden niet verdoezeld uit angst voor kritiek. Je neemt de weerstand weg en vervangt schuld bekennen door de wil om te leren van je fouten. Feedback geven is een aangeleerde vaardigheid waarbij je een kritische blik vertaalt in concrete handvatten voor gedrag die je aanreikt. Niet oplegt of afdwingt, maar op een inspirerende en motiverende overbrengt.
Grijp die kans om elke dag te leren door feedback te vragen. Je groeit hierdoor als mens en als leidinggevende. Hoe waardevol is dat voor jou en jouw organisatie? Weg blinde vlek, weg valkuil, weg kritiek en het wordt voor iedereen een stuk leuker en leerzamer op de werkvloer.
Meer plezier in leidinggeven!
Wil jij de 10 belangrijkste ontwikkelpunten voor leidinggeven? Inclusief een mogelijkheid om zelf feedback te geven op jouw manier van leidinggeven? Vul jouw gegevens hieronder in en ontvang gelijk de 10 belangrijkste ontwikkelpunten. Bovendien heb je dan ook nog eens recht op een vrijblijvend en gratis ontwikkelgesprek! Hoe gaaf is dat!