• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Feiten en fabels

Feiten en fabels

Feiten en fabels

Hoeveel feiten en fabels zitten er in een gesprek? Luister jij ook adembenemend naar de avonturen van iemand anders? Vind jij het heerlijk om te vertellen over jouw indrukwekkende ervaringen? Hoe ervaar jij een gesprek waarin heel veel feiten en cijfers passeren? Na afloop van een gesprek, trek jij dan jouw conclusies op basis van het gevoel dat je hebt met de ander of op basis van de feiten? Kortom, hoe scheid jij de feiten en fabels?

Feiten en fabels

Er is een hoop veranderd sinds de opmars van het internet. Voordat de klant een aankoop overweegt, kan hij bijna alles te weten komen over dit product. De cijfers en feiten liegen er niet om. Hoe anders was dit waarin de verkoper vol trots zijn producten of diensten kon aanprijzen. De klant aan zijn lippen hing en na afloop overwoog om wel of niet nog verder te zoeken. Tegenwoordig weten sommige klanten meer over het product dan de verkoper zelf.

“Ja, hallo, u spreekt met Wilfred.” “Wilt u een fantastische investering, waarmee u duizenden euro’s kunt verdienen?” “Waar gaat dit over?” “Via ons kunt u uw geld beleggen in bouwgrond in een gebied dat volop in ontwikkeling is. Hierop komen waarschijnlijk grote kantoorgebouwen en daarmee stijgt de grondprijs naar gigantische bedragen. De kans is groot dat u 100 keer zoveel terugkrijgt dan u heeft betaald!” “Hoeveel hectare heeft u al verkocht?” “U boft we zijn net begonnen en voor u, als één van de eerste investeerders, hebben we een zeer speciaal aanbod.” “Waar ligt dit gebied?” ” Ten zuiden van Korangi.” “Oh, daar is alleen maar zee, gaat u zeewater bouwrijp maken?” “Toet, toet, toet, toet…

Het gesprek is het fundament van elke relatie. Een gesprek kan een relatie breken of maken. Als de feiten fabels blijken te zijn in een gesprek dan kan het vertrouwen onherstelbaar beschadigd raken. Helaas, blijkt het nog een enorme klus te zijn om feiten en fabels van elkaar te scheiden. Als je zelf bent gaan geloven in jouw fabels zonder kwade bedoelingen dan kunnen de feiten in een bijzonder daglicht komen te staan.

Mensen die bewust leugens vertellen, vinden zichzelf geen slechte mensen. Het leugentje om bestwil blijkt nogal ver te kunnen worden opgerekt. De ‘natuur’ werkt hieraan graag mee en zit vol leugens en bedrog. Waarom zouden wij mensen dan anders zijn en ons verheven voelen boven de natuur en uitsluitend bezig zijn met de ‘waarheid’? Wij communiceren niet dagelijks in wetenschappelijk onderbouwde cijfers en feiten met elkaar.

Er is wel iets belangrijks waarin wij ons als mens onderscheiden in die natuur. Dat zijn onze normen en waarden. Zeg maar, ons geweten. Het geweten dat je dagelijks uitnodigt om jezelf in de spiegel recht in de ogen te kijken. De meetlat wordt hierin niet gevormd door cijfers en fabels, maar of je dit nu kunt maken of niet? Waar ben je mee bezig? Wat zijn de effecten daarvan bij anderen?

Ga ook wat vaker in gesprek met jezelf: “Of je dit kunt maken?” “Is dit nog oprechte en zuivere win-win?” “Ben je nu een beetje aan het overdrijven om jouw eigen verhaal aan te dikken?” “Ben je aan het manipuleren of aan het beïnvloeden?” Cijfers en feiten kunnen je hier absoluut bij helpen, tenminste als ze ook onafhankelijk zijn geverifieerd.

Als het je lukt om jouw eigen feiten en fabels te scheiden, dan gaat je dit ook vaker lukken om dit bij de ander te herkennen. Door jezelf te verbergen achter indrukwekkende verhalen volg je wat de ‘natuur’ je heeft ingegeven. Door je open en kwetsbaar op te stellen en trouw te blijven aan je waarden, volg je wat jou authentiek en geloofwaardig maakt.

Marcel Dassen

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waardengedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie