Professionele distantie vormt de kern om de juiste afstand te houden tot jouw personeel. Met te amicaal zijn, loop je het risico dat je te weinig serieus wordt genomen en dan lopen medewerkers over je heen. Om dit te voorkomen zoek je naar de juiste afstand, want je wilt jouw menselijk gezicht ook laten zien. Dat menselijke gezicht kan je op verschillende manieren invullen.
Dat is door je in te leven, begrip te tonen en jouw medewerker echt te begrijpen. Dat staat los van amicaal zijn. Daardoor kom je te dichtbij en wordt het meer van ‘ouwe jongens krentenbrood’. Door zo dicht bij te komen zien de medewerker je als één van jou. Je bent niet één van hen! Nee, je bent een leidinggevende. Iemand die de lijnen uitzet en richting geeft.
Als je te amicaal bent dan roep je over je af dat mensen steeds meer de indruk krijgen dat zij de richting bepalen. Je dient het doel van de organisatie en daaraan hoort het personeel zich te conformeren. Dit is jouw belangrijkste taak om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Niet door het iedereen naar zijn zin te maken ten koste van de organisatie.
Je hebt dus visie nodig. Vanuit die visie zorg je dat er betrokkenheid ontstaat. Daarmee wil je bereiken dat ze zich aan de doelstellingen conformeren. Deze manier heeft weinig te maken met amicaal zijn. Nee, want je moet ook onpopulaire beslissingen nemen en dan gaan de krachten van het amicaal zijn zich juist tegen jou wreken. Dan krijg je reacties van dat kan je toch niet maken.
Hoe bevorder je professionele distantie? Professionele distantie begint met respect. Respect krijg je door ook respectvol om te gaan met anderen. Dat is op een menselijke manier en dus niet te amicaal. Respect krijg je door grenzen te trekken. Dat je dominant gedrag niet accepteert en dat ze je ook niet belachelijk mogelijk maken en de draak met jou mogen steken. Wees daarin duidelijk en geef aan wat je wel en niet respectvol ervaart. Dit betekent dat je feedback geeft op het gedrag van je teamleden. Door dit herhaaldelijk te doen bouw je vanzelf aan gezag.
Je laat duidelijk zien wat de normen zijn en welke cultuur je wilt binnen de organisatie. Juist open te zijn over wat je acceptabel vindt en niet, geeft de menselijke kant een gezicht. Laat je ook niet verleiden door mee te doen aan iemand belachelijk te maken of dat je het hardste lacht als ze iemand in het ootje nemen. Juist door hierin niet mee te gaan creëer de juiste afstand.
Dat is best lastig om niet mee te doen met de rest en afstand te nemen. Je wilt zo graag deel uitmaken van de groep en er bij horen. De conclusie voor jou betekent dat je je identificeert als een leidinggevende. Elke keer als je buiten jouw rol valt, onthouden jouw medewerkers dat. Reken maar er op dat ze een geheugen hebben als een olifant. Alles wat je moeizaam hebt opgebouwd aan gezag, neemt weer heel veel tijd in beslag om dat te herstellen. Een gewaarschuwd leidinggevende telt ook hier voor twee.
Meer plezier in leidinggeven!
Wil jij de 10 belangrijkste ontwikkelpunten voor leidinggeven? Inclusief een mogelijkheid om zelf feedback te geven op jouw manier van leidinggeven? Vul jouw gegevens hieronder in en ontvang gelijk de 10 belangrijkste ontwikkelpunten. Bovendien heb je dan ook nog eens recht op een vrijblijvend en gratis ontwikkelgesprek! Hoe gaaf is dat!