Hoe graag wil jij bij de groep horen als leidinggevende?

Hoe graag wil jij bij de groep horen als leidinggevende?

Aardig worden gevonden en het zo graag goed willen doen als leidinggevende. Je maakte altijd deel uit van de groep als medewerker en als specialist en nu is het eenzaam aan de top. Het voelt alsof je jouw vrienden bent kwijtgeraakt. Je wilt er zo graag nog bijhoren en dan probeer je de aardige leidinggevende te zijn. De neiging om het voor iedereen goed te willen doen en te vervallen in compromissen, is de weg naar een middelmatig leiderschap.

Erken maar dat je nu niet bij jouw ‘ouwe kameraden’ hoort, maar dat je nu deel uitmaakt van een nieuwe groep. De groep van leidinggevende. Je maakte zo makkelijk contact en nu heb je het idee dat de afstand met elkaar is toegenomen. Hoe overbrug je dit nu en hoe zorg je dat je niet vervalt in de valkuil om er met alle geweld bij te willen horen?

Dat vergt op de eerste plaats vakmanschap als leidinggevende. Dat zijn andere kwaliteiten dan je had als specialist. Nee, je hebt nu andere verantwoordelijkheden en de tijd om je achter excuses te verstoppen is voorbij. Je neemt nu zelfs afstand van al jouw excuses om die betrouwbare leidinggevende te worden. Achter elk excuus zit een behoefte en dat betekent dat er werk aan de winkel is om die behoefte in te vullen. (Zie ook Commitment begint waar excuses ophouden) Dat betekent de weg van ontwikkelen en durven fouten te maken. De leermodus van feedback en hulp durven vragen.

De baas willen spelen en denken dat je het nu voor iedereen mag bepalen is het andere uiterste. Dan krijg je van die narcistische en dominante trekjes en dan wordt het erg vervelend voor jouw medewerkers op de werkvloer. Door jezelf een goede leidinggevende te vinden, sta je stil en verdrink je in ijdelheid. Dan wordt het pas echt eenzaam aan de top en hoor je terecht nergens meer bij. Zet jouw kwaliteiten van collegialiteit in en door het goede voorbeeld te geven. Door het niet goed te doen, maar elke keer beter als leidinggevende.

Hoe je relaties onderhoudt met jouw mensen vanuit zorg en toewijding. Dat je durft helder te zijn zonder grof te worden. Dat je gesprekken aangaat waarin je stuurt en niet dwingt of dramt. Dat je bijdraagt aan een open cultuur waarbij roddels uitdrogen door ze niet te voeden of te tolereren. Door de goed dingen te doen bereik je meer dan het goed willen doen (zie ook Kan je het wel goed doen als je niet de goede dingen doet).

Het leven als leidinggevende wordt een stuk gemakkelijker door je in jouw mensen in te leven dan het iedereen naar zijn zin te maken. Er echt zijn voor hen op goede en slechte momenten. Meedenken met hen in plaats van voor hen te denken. Dat betekent ook grenzen aangeven en het algemene doel dienen en zorgen dat dit wordt uitgedragen door al jouw medewerkers. Dat houdt in van ‘remmers’ effectieve medewerkers maken of afscheid nemen van hen. Door het iedereen naar de zin te maken wordt je niet de daadkrachtige leidinggevende die een duidelijke koers wil varen met een inspirerend visie. Door de rug recht te houden, integer te blijven en geen spelletjes te spelen, wel!

Met dit soort kwaliteiten ontwikkel je gezag in plaats van macht of afhankelijkheid. Jij bent het voorbeeld met gezag en niet een allemansvriend. Dat maakt je veel te veel kwetsbaar en manipuleerbaar. Jij bent geloofwaardig en betrouwbaar en daar hebben jouw medewerkers recht op. Jij zorgt er voor dat het weer leuk wordt op de werkvloer met rechtvaardigheid. Dat is toch hoe jij je wilt onderscheiden als leidinggevende? Erken dan dat jij vanaf nu deel uitmaakt van de groep leidinggevende.

Meer plezier in leidinggeven!

Vul hieronder in en ontvang gelijk de 10 belangrijkste ontwikkelpunten met feedback op je eigen leidinggeven.

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie