Angst hebben voor jouw directie belemmert jou om open en transparant te zijn. Een directie bepaalt heel erg de cultuur binnen de organisatie. Dit komt voornamelijk door hun voorbeeldgedrag. Als de cultuur naar beneden schoppen is, dan is de kans groot dat de managers ook naar beneden schoppen. In zo’n angstcultuur is er te weinig vertrouwen. Dat zou wel eens kunnen komen doordat de directie ook uit angst handelt. Het voortbestaan van hun organisatie hangt immers af van de keuzes die zij maken. Ontwikkel de Mindset van de beste willen zijn met jouw organisatie en laat je niet leiden door de angsten maar door het potentieel van jouw organisatie.
Openheid is het sleutelwoord om een cultuur van vertrouwen te ontwikkelen. Als jij je veilig voelt dan wil jij zoveel mogelijk delen met jouw directie. Waarover jij hen informeert hangt af van waarvoor ze jou nodig hebben binnen hun organisatie. Als je bezig bent om je positie te versterken door hen zo min mogelijk te informeren, dan ontstaat er een behoorlijke knoop in de organisatie wat de informatiestroom betreft. Zorg dat je goed in verbinding komt met de directie. Weet duidelijk te krijgen wat ze van jou en jouw team verwachten en andersom wil jij weten welke kant het opgaat.
Stel jezelf voor dat het jouw bedrijf is. Als het slecht gaat hoe reageer je dan naar jouw medewerkers en als het goed gaat hoe zou je dan willen reageren? De kunst is het om dit voor te zijn en daarom is een effectieve strategie zo belangrijk voor jouw organisatie. Een strategie voor jouw bedrijf en voor jouw personeel. De directie heeft het overzicht hoe zij het bestaansrecht van hun organisatie kunnen versterken. Hoe de markt is en wat de trends zijn.
Het is interessant voor jou om daarover na te denken wat het bestaansrecht is van jouw organisatie. Wat voegt zij als organisatie toe waardoor ze echt nodig zijn? Teveel organisaties hebben te weinig invloed op wat er aan ontwikkelingen plaatsvindt, waardoor hun bestaansrecht wel eens zou kunnen worden bedreigd. De kracht van elke organisatie neemt toe als zij zich om de drie jaren weer opnieuw uitvindt.
Een organisatie geeft invulling aan een behoefte of creëert een behoefte. Hoe groot is hun onderscheidend vermogen en waardoor kunnen ze dit nog versterken? Wat betekent dit voor jou en jouw team en welke informatie wil je dan delen met jouw directie? Verdiep je in het organisatiebelang en hoe de directie hier tegenaan kijkt. Met wat voor mensen heb je te maken? Waar ligt hun focus en waar ligt hun kracht? Wie is waarover het meeste bezorgt? Filter jouw informatie op wat elk lid van de directie belangrijk vindt en nodig heeft zodat ieder lid informatie op maat krijgt.
Jij als leidinggevende kent de ambities, de zorgen en behoeften van jouw directieleden en jij voorziet hen op maat gesneden informatie. Jij kent hun zwakheden en gevoeligheden en je gaat dus niet op hun tenen staan door jouw eigen oordelen of afwijkende belangen. Gedrag is voorspelbaar en dus ook van jouw directieleden.
Teveel managers laten hun oren hangen naar de directie terwijl ze veel meer kunnen bijdragen aan de groei van hun organisatie. Dat betekent dat jij op hun werk- en denkniveau probeert aan te sluiten. Wat voor kansen zie je? Dat is anders dan u vraagt en ik zorg dat het voor elkaar komt. Nee, jij kent het potentieel van jouw team en weet wat de uitdagingen zijn en daarvoor is jouw informatie cruciaal om het maximale voor jouw directie er uit te willen halen. Jouw informatie is van een kwalitatief hoog deskundig niveau en sluit aan op wat jouw team kan presteren.
Meer plezier in leidinggeven!
Bestel bij Amazon.nl mijn boek Voor elk gesprek het juiste antwoord. Klik op bestel. Voor grotere aantallen (vanaf 10 boeken) of als jouw organisatie niet mag of kan bestellen bij Amazon, neem dan contact met mij op.