• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Hoe werk je aan jouw gunfactor?

Hoe werk je aan jouw gunfactor?

Hoe werk jij aan jouw gunfactor? Voordat je wilt lezen om te weten hoe anderen jou van alles positiefs gunnen? Wat gun jij een ander? Kortom neig je eerder naar te willen krijgen of te geven?

Valt jou ook op dat er een natuurlijke neiging is om te kiezen voor de ‘underdog’ en niet voor de persoon die zeker lijkt van zijn overwinning? Met jezelf op je borst kloppen en te strooien met al jouw diploma’s en sterke kanten win je weinig gunfactor. Laat anderen dit over jou vertellen en doe dit vooral niet zelf.

Waarom zou iemand over jou iets positiefs willen vertellen in het kader van jou aan te bevelen voor een baan of jouw diensten? Dat is iemand die heel erg waardeert wat jij doet. Wanneer waardeert iemand wat jij doet? Als hij belang of interesse heeft in wat jij hebt betekent voor anderen. Hij ervoer jou als waardevolle collega of was een uiterst tevreden klant van jouw diensten. Iemand die weinig affiniteit heeft met wat je doet, zal terughoudend zijn over wat je kan. Maak hierin een duidelijke selectie en kies geen relaties die niet eens precies weten wat je eigenlijk doet.

Het gaat altijd om win-win. Zorg dat er balans hierin ontstaat. Oefen met een halfvol glas en een vol glas. Zet beide glazen tegenover elkaar. Eén glas ben jij en het andere glas de klant. Wissel drie keer van positie, één keer vanuit het gezichtspunt van het halfvolle glas tegenover het volle glas, ga vervolgens aan de andere kant zitten en ten slotte kies je de positie van de zijkant. Hoe ‘voelt’ elke positie voor jou aan?

Jij en jouw klant worden niet blij van een halfvol glas. Middelmatigheid verdient een lage gunfactor. Haal het maximale voor je klant er uit en jouw glas vult zich vanzelf. De klant doet niet graag zaken met iemand die er alleen maar voor zorgt dat zijn eigen glas goed gevuld is. Parkeer je ego vanuit eigenbelang en denk vooral in het belang van de ander.

Deze win-win geldt ook voor het wederzijds respect voor elkaar en in het vertrouwen in elkaar. Handel eerlijk en ethisch en waardeer de ander en laat hem jouw vakbekwaamheid ervaren in plaats dat je er over vertelt hoe vakbekwaam je bent. Blijf geïnteresseerd in de ander en dut niet weg, maar droom liever met de ander wat er allemaal mogelijk is zonder dat je met de voeten van de grond afgaat.

Doe vooral niet je best voor hem, maar doe wat de klant nodig heeft. Je komt dan veel minder geforceerd over. Je doet je best en toch is de klant ontevreden! Hoe voelt dit voor jou als iemand zijn best voor je heeft gedaan, maar je bent niets opgeschoten daarmee? Gun je een ander dezelfde ervaring met deze persoon? Hoe kijk je naar iemand die het nauwelijks moeite kost om een resultaat neer te zetten wat diepe indruk op jou maakt en dat deze persoon er ook nog eens bescheiden onder blijft? 

Bereken nu je eigen gunfactor met de volgende onderdelen:

Bescheiden + vakbekwaam + eerlijk + ethisch + spreekt een specifieke doelgroep aan die maximale resultaten haalt + geïnteresseerd + gelijkwaardig + respectvol + waardeert + aardig en niet glad + doortastend + weerbaar + enthousiast + gepassioneerd + inlevend + betrouwbaar + verantwoordelijk + oog voor het belang van de ander zonder gestrest te raken + loyaal + trouw + gunt anderen het allerbeste!

Zo’n gunfactor lijkt wel heel erg op echte vriendschap of heb jij vrienden die jou niets gunnen? Is er een verband tussen het aantal echte vrienden dat jij hebt en jouw gunfactor? Maak vrienden en gun hen dit iBook Zo vind je de ideale partner. Mijn bijdrage in het geluk van anderen om de wereld een stukje mooier te maken. Ik gun iedereen een gelukkige relatie omdat dit de wereld een stukje mooier maakt. Gun jij dit ook net zoals ik jou het allerbeste gun?

Zo vind je de ideale partner

Het podium is aan jou!

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie