Niet geschikt zijn terwijl je jouw promotie naar leidinggevende als beloning hebt gezien. Er is niets ergers dan te horen dat jij niet geschikt bent als leidinggevende. Ben je daarom bang om hulp te vragen? Als specialist werd je geroemd voor wat je deed en wat zou het een afgang zijn als nu blijkt dat je niet geschikt bent als leidinggevende. Terwijl hulp vragen voor iemand die pas leidinggevende is geworden een open deur hoort te zijn.
Waar had jij de ervaring vandaan moeten halen als leidinggevende als jij dit nog niet eerder hebt gedaan? Erken dat jij een beginnende leidinggevende bent. Dat jij de leerling bent en jouw medewerkers de beste leermeesters zijn voor jou.
Je zult nog jouw eigen stijl ontwikkelen en nu is het belangrijk voor jou om geschikte rolmodellen te hebben. Ervaren leidinggevenden die jou met woord en daad kunnen helpen. Door ook fouten te durven maken als beginnend leidinggevende weet je dat je groeit. Met elke fout die je maakt leer je weer om een betere leidinggevende te worden. Dit proces stopt nooit want je wordt nooit een goede leidinggevende! Je wordt alleen een steeds betere leidinggevende. Dat is een proces dat elke dag van jouw hele carrière zal voortduren.
Het is belangrijk om over jouw fouten na te denken en om ervaren leidinggevenden te vragen hoe je hiervan kunt leren. Wat is nodig nog om weer een stap te groeien als leidinggevende? Dus de hulp die je vraagt komt niet voort uit onkunde maar uit het verlangen om een betere leidinggevende te worden.
Voor- en achteraf kan je om hulp vragen en belangrijk is het om vanaf het begin te leren prioriteren. Tijd is namelijk jouw kostbaarste bezit. Door te leren proactief te worden, leer je sneller herkennen wat je kunt doen om zaken optimaal te laten verlopen. Onderscheid daarbij wat belangrijk en urgent is.
Het is ook makkelijker om vooraf hulp te vragen en er samen naar te kijken wat de uitdaging voor jou als leidinggevende zal zijn. Je kunt dan door de geleerde hulp het gelijk testen in de praktijk. Dat maakt het makkelijker om weer van deze voorbereidde ervaring te leren.
Natuurlijk maak je ook fouten waarvan je achteraf nog kunt leren. Zie ze als feiten en feiten kan je niet veranderen. Daar kan jij je druk over blijven maken, maar wat gebeurd is, is gebeurd. Je kunt er wel van leren voor een volgende keer.
In het analyseren achteraf haal je zoveel mogelijk informatie op door met de betreffende personen het gesprek aan te gaan. Zie ook de blog Feedback vragen! Hoe vaak doe jij dat als leidinggevende? Met deze feedback ga je rond de tafel zitten met een ervaren leidinggevende. Hij zal het op zijn manier benaderen en dat hoeft niet jouw manier te zijn.
Vraag wel om feedback hoe hij of zij er vervolgens over denkt, hoe jij dit wil aanpakken. Door het op verschillende manieren de benaderen, haal je ook meer informatie op wat de effecten van beide manieren kunnen zijn. Dat is waardevolle informatie die je kunt combineren waardoor je ook steeds beter een eigen stijl leert ontwikkelen.
Durf dus om hulp te vragen en je wordt er alleen maar beter van, als jij het ook constructief en niet verdedigend benadert. Dat is verantwoordelijkheid nemen voor jouw optreden en je kwetsbaar opstellen. Erken jouw handelen als leermomenten en uit jouw zorg voor de effecten die je daarmee hebt veroorzaakt.
Meer plezier in leidinggeven!
Mijn boek ‘Voor elk gesprek het juiste antwoord’ is er. Yes!!! Klik hier om het boek te bestellen. Als iedereen deze gespreksencyclopedie op zijn bureau heeft liggen, wordt het een stuk prettiger op de werkvloer. Als dit geen fijne kerstgedachte is…😍
Wil je liever de digitale versie: bestel dan hier!