• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Jaloezie, hoe ga jij als leidinggevende hiermee om?

Jaloezie, hoe ga jij als leidinggevende hiermee om?

Jaloezie is in de liefde nog altijd functioneel en verklaarbaar. Jaloezie als emotionele reactie zodra het voortbestaan van je genen wordt bedreigd. In gesublimeerde vorm leidt jaloezie tot de ambitie om de concurrentie te willen overtreffen. Hoe ziet dit er uit op jouw werkvloer? Waarop ben jij jaloers wat andere collega’s wel kunnen? Hoe groot is de kans dat dit bij jou sublimeert naar afgunst, haat en nijd?

De vorige blogs gingen over woede (lees ook de blog Woede, hoe ga jij hiermee om?) en de emotie angst (lees ook de blog Angst, hoe ga jij als leidinggevende hiermee om?). Met de emotie jaloezie kan jij weer leren groeien in jouw emotionele volwassenheid. Hiermee voorkom je ‘haantjesgedrag’ en een ‘ellebogencultuur’. Een voedingsbodem voor veel roddel, haat en afgunst binnen jouw organisatie. Dit bevordert een gesloten cultuur waarbij iedere medewerker op zijn hoede is.

Wat is roddel en waarom gedijt dit zo goed met afgunst? Met roddelen deel je jouw interpretaties over het gedrag van anderen. Dit zijn aannames en geen zuivere waarnemingen. “Vind jij hem ook zo’n arrogante kwast?” “Oh, zag je haar weer? Wat zat ze weer te slijmen bij haar baas!” Collega’s op zoek naar bevestiging van hun persoonlijke oordeelsvorming. Dat is praten over elkaar en niet met elkaar. Het delen van jouw oordelen, kan voortkomen uit jij je beter willen voelen dan die ander of dat jij jaloers bent op wat die ander doet. Een positie veroveren tussen de concurrenten waarbij de onderlinge pikorde wordt bepaald.

De concurrentie willen verslaan door beter te presteren, leidt tot betere resultaten. Dit werkt goed binnen de sport en waait makkelijk over richting commerciële organisaties waarbij succesvolle sportmensen aan hun carrière een nieuwe invulling geven. Ze hebben een bepaald prestige en aanzien gekregen en dat willen ze graag vasthouden. Welke organisatie wil dit niet? Door meer prestige bereik je meer klanten. Betere resultaten en meer prestige, wat is daar mis mee, zal je denken?

Het antwoord is dat deze vorm van succes een houdbaarheidsdatum heeft. Wat blijft er van de winnaarsmentaliteit over, als de concurrentie jouw organisatie overtroeft. Dat het onaangename gevoel van een verliezer zijn, jezelf een looser vinden, jou zo verlamt dat er niets meer uit jouw handen komt. Wat dan? Je prestige herwinnen door de concurrentie aan te gaan met een kleinere organisatie waarbij papa op zijn kop krijgt door zijn baas, thuis vrouw en kinderen het moeten ontgelden en de teddybeer van de jongste er flink van langs krijgt.

Hoe kijk jij tegen jouw rolmodel aan als leidinggevende? Waar jij van kan leren en die het goede voorbeeld geeft. Wil je die ook verslaan? Wil je van deze persoon winnen? Geeft het jou een goed gevoel door over jouw rolmodel te roddelen? Voel je afgunst of haat tegenover deze persoon? Rolmodellen kunnen het beste uit iemand naar boven halen omdat je van hun gedrag leert. Niet door op hen te willen lijken, maar door van hen te leren. Hoe zij hun resultaten behalen door hun wijs- en deskundigheid. Met hen als voorbeeld jezelf blijven ontwikkelen, haalt het beste uit jou naar boven.

De meest extreme vorm van de gesublimeerde vorm van jaloezie is de haat die supporters naar elkaar uiten. Die haat kan zo diep zitten dat hun gewelddadig en agressief gedrag waarmee ze de tegenstander intimideren, een hele sport kunnen verzieken. Dit gedrag wil je zeker niet op de werkvloer.

Jaloezie in gesublimeerde vorm zorgt voor prestigedoelen. Uit de praktijk blijkt dat medewerkers eerder opgeven bij prestigedoelen. Mensen met prestigedoelen blijken ook minder plezier te beleven aan wat ze doen. Wanneer het om jouw ego gaat, raak je eerder verlamd door faalangst. Groeien in macht, invloed en aanzien wordt een valkuil als we hierin afdwalen naar afgunst, haat en nijd.

Doe je iets om er van te leren of om anderen te helpen, dan is een obstakel eerder een leermoment. Medewerkers met competentiedoelen blijken het op langere termijn beter te doen. De hamvraag voor jou is? Wil je de beste worden of wil je steeds beter worden als leidinggevende? Dit laatste kent geen houdbaarheidsdatum.

Wat laat jij hierin van jezelf zien naar jouw medewerkers? Stimuleer jij winnaars of een hecht team waarbij jouw teamleden bijdragen om iedereen in zijn kracht te zetten. Ze elkaar waarderen waarin iemand goed is en elkaar steunen waarin zijzelf goed in zijn.

Meer plezier in leidinggeven! 

Worstelt jouw organisatie met roddel, afgunst en haat? Of ken jij een organisatie die jij een plezieriger werksfeer gunt? Stel jouw vraag hieronder en jij ontvangt een antwoord persoonlijk van mij. Kijk ook de video waarin ik jouw gids ben naar emotionele volwassenheid.

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie