• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Je kijkt met je limbisch systeem, leer voor altijd anders kijken!

Je kijkt met je limbisch systeem, leer voor altijd anders kijken!

Leer voor altijd anders kijken, door jouw limbisch systeem te begrijpen. Wat is het limbisch systeem en hoezo kijk ik daarmee? Ik kijk toch met mijn ogen. Stap voor stap neem ik je mee om uiteindelijk anders te leren kijken.

Voordat je leest wat het limbisch systeem inhoudt, is het belangrijk om te weten dat door de laatste 20 jaren opgedane kennis over het brein, we anders kijken naar gedrag. Ons gedrag wordt meer door onze instincten bepaald dan we voorheen dachten. Jouw instinct is in jouw genen ingebouwd en als je vanuit jouw instinct reageert, laat je gedrag zien dat je niet hebt geleerd of wat door jouw ervaringen is beïnvloed. Het is een soort voorgeprogrammeerd gedrag om te kunnen overleven.

Door bij gevaar instinctief te vechten of vluchten komen in jouw lichaam processen op gang om je lichaam klaar te maken voor de strijd of de vlucht. Deze processen worden voornamelijk door jouw limbisch systeem gestuurd, zoals de amygdala die informatie koppelt aan emoties en de hippocampus die nieuwe herinneringen opslaat, die betrekking hebben op bepaalde feiten of gebeurtenissen.

Stel als voorbeeld dat je zit te dromen en je schrikt door een harde knal achter je. De amygdala maakt een koppeling tussen jouw ontspannen toestand waarin je lekker zat te dromen met jouw schrikreactie waardoor je gespannen raakte. Daarna wordt het knap lastig voor je om je op deze plek over te geven aan je dromerigheid. De hippocampus kan deze herinnering vastleggen als een plek waar je niet kunt ontspannen. Ook al laat de praktijk zien dat die knal pure toeval was op die plek en het een fantastische plek blijft om te kunnen ontspannen. Toch blijf jij op deze plek alert!

Jouw gedrag dat door het limbisch systeem wordt bepaald, bepaalt hoe jij met jouw verleden omgaat! Het beïnvloedt jouw motivatie, jouw emotionele reacties en jouw autonomie. Hoe jij met uitdagingen en met fouten maken omgaat. Jouw brein is fascinerend als je je daarin verdiept.

De hypothalamus is ook een belangrijk onderdeel van het limbisch systeem. Hij controleert het autonome zenuwstelsel en het endocriene systeem. De hypothalamus speelt een cruciale rol bij de organisatie van gedragingen die zorgen voor de overleving van het individu en de soort: eten, vechten, vluchten en paren. Het autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen: het parasympathische zenuwstelsel is het deel van het autonome zenuwstelsel dat de organen zodanig beïnvloedt dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen. Het heeft hiermee een tegengestelde functie aan het andere deel van het autonome zenuwstelsel, het orthosympathische zenuwstelsel.

De prefrontale schors reguleert jouw emoties door te relativeren. Jouw waarneming bepaalt dus of je lichaam ontspant of in rep en roer is. Dat is dus voor ieder verschillend en verklaart waarom de één stress ervaart en de ander niet terwijl jullie hetzelfde ervaren. Des te meer jij je overgeeft aan jouw instincten en je prefrontale cortex op een laag pitje zet, des te meer gaat stress jouw leven bepalen!

Jijzelf bent de baas over de hoeveelheid aan sensorische informatie die jouw brein te verwerken krijgt, in een wereld die barst van allerlei prikkels. Jij kunt kiezen aan hoeveel stress jij jouw lichaam blootstelt. Jij bepaalt wat je zien wilt en jouw instincten bepalen wat ze daarmee doen. Je kunt jouw limbische systeem niet uitzetten met een knopje. Jouw limbische systeem is te sterk verouderd voor deze moderne wereld met al zijn prikkels.

Je hebt maar één keuze: Jij kunt de wereld niet veranderen, maar je kunt jouw limbische systeem wel regelmatig rust gunnen. Met jouw prefrontale schors voor balans zorgen en wat meer relativeren. Wat er op jouw werk gebeurt, gaat niet over leven en dood ook al voelt dit vaak zo voor jouw instincten.

Handvaten hoe je je limbisch systeem wat meer rust kunt gunnen:

  • Leren keuzes te maken en prioriteiten stellen (to do list).
  • Luisteren naar je lichaam en je eigen grenzen respecteren (voel je je moe, grijp niet naar een snack, die je even tijdelijk een oppepper geeft om vervolgens weer door te hollen).
  • Regelmatig me-time inlassen door te mediteren of echt bewust ervoor te kiezen om iets voor jezelf te doen.
  • Ventileer je emoties (vertel wat je dwars zit of schrijf het op)
  • Zorg voor voldoende nachtrust.
  • Hou van je lijf en onderhoud het goed, vul het niet met troep, maar voed het met gezond eten.

Naast het schrijven van blogs wil ik als eigenaar van Authenticiteit in beeld ook meehelpen om de wereld een stukje mooier te maken. Mijn kennis delen en diensten aanbieden die impact op het gedrag van mensen hebben. Persoonlijke coaching, begeleiding van teams en het geven van trainingen binnen een bedrijfssetting. Ik heb meerdere Ibooks geschreven met waardevolle informatie over essentiële kennis die bijdraagt aan individuele ontwikkeling op meerdere vlakken. 

Sinds kort biedt Authenticiteit in beeld ook een nieuwe dienst aan om nu eens echt te voelen en herkennen op welke plekken van je lichaam zich spanning bevindt. Vanessa Verduijn, opgeleid als fysiotherapeute zorgt dat je écht contact maakt met jouw lichaam. 

Bel ons: (0183) 76 90 18  

Het podium is aan jou!

Onderdelen van het limbisch systeem bevinden zich in de temporale kwab en zijn:

Parasympathische output van de hypothalamus:

  • vernauwt de pupil,
  • stimuleert de speekselvorming
  • vertraagt de hartslag
  • vernauwt de bronchiën
  • stimuleert de spijsvertering, de afgifte van gal en de peristaltiek
  • en trekt de blaas samen.

Orthosympathische output van de hypothalamus:

  • verwijdt de pupil
  • remt de speekselvorming
  • versnelt de hartslag
  • verwijdt de bronchiën
  • remt de spijsvertering
  • stimuleert de afgifte van glucose
  • stimuleert adrenaline
  • remt de peristaltiek
  • en ontspant de blaas.
Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waardengedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie