Kan je het wel goed doen als je niet de goede dingen doet? Een interessante vraag toch als je de tijd neemt om hier even bij stil te staan. Herken je dat gevoel als leidinggevende dat je zo je stinkende best hebt gedaan voor iedereen en iedereen blijft maar klagen en zeuren? Dat is zo een moment om je af te vragen: “Doe ik wel de goede dingen?”
Met een aantal simpele en heldere voorbeelden maak ik duidelijk wat het verschil is tussen iets goed doen en het goede doen.
Er ontstaat een gevoel bij je dat je overtuigd bent dat je op tijd bent vertrokken en toch telkens weer te laat komt. Je kunt je de vraag stellen? Mis ik iets omdat ik iets niet zie? Blijkbaar ontbreekt er iets in jouw aanpak vol met goede voornemens. Zie je het niet omdat je het niet herkent? Je doet het niet met opzet! Waar is dat ontbrekende puzzelstukje dan gebleven? Hoe kan jij je bekwamen in de goede dingen te doen, als leidinggevende?
Dit is gelijk het grootste verschil tussen mensen die succesvol zijn omdat ze de goede dingen doen en de mensen die heel erg hard werken en hun best doen terwijl de resultaten tegenvallen. Beiden hebben hetzelfde doel voor ogen en terwijl de een het goed probeert te doen doet de ander de goede dingen die naar succes leiden.
Laten we eerst eens kijken naar jouw houding als leidinggevende. In welke rol herken jij je het meest:
Leidinggevende 1 houdt alles goed in de gaten, zorgt dat alles op tijd af is, weet van elk teamlid waarin hij goed is, reageert snel op veranderingen en hij doet dit erg goed.
Hoe aantrekkelijk en herkenbaar is deze houding van leidinggevende 1 voor je?
Leidinggevende 2 weet wat zijn medewerkers nodig hebben, geeft hen vertrouwen, daagt hen uit met nieuwe taken, laat hun eerst nadenken voordat ze beginnen en blijft zichzelf ontwikkelen om dat te beïnvloeden wat beter kan.
Hoe is deze houding van leidinggevende 2 voor jou? Valt je iets op aan hem.? Het lijkt wel of hij steeds anticipeert op wat gaat komen in plaats van in het moment.
Je haalt geen optimale resultaten door het krampachtig goed te proberen doen. We leren nu eenmaal het meeste van onze fouten. Je staat stil in jouw ontwikkeling als je geen fouten maakt. Wat doe je met het leren van fouten? Dit is cruciaal voor jou om te weten! Zet je dit in als het je weer overkomt of weet je het te voorkomen door het van tevoren te vertalen naar een succesvolle aanpak?
Leiden is vooruit zien. Anticiperen op wat gaat komen en niet op het moment dat het gebeurt. Je focussen op het lange termijn effect in plaats van brandjes blussen. Hoezeer loop je achter jouw planning aan met afspraken die anderen voor jou of met jou inplannen? Wie heeft hier de regie over wat jij doet terwijl jij jezelf meer de vraag zou horen te stellen: “Waarom doe ik nu wat ik nu doe? Wordt de organisatie daar zelf beter van?” Als jij het voor iedereen goed wil doen, doe jij dan wel de goede dingen? Kan je het wel überhaupt goed doen als je niet de goede dingen doet?
Het gaat dus voor een belangrijk deel in de keuzes die jij maakt. Pak je de telefoon op of maak je deze e-mail af? Dit is een prachtig voorbeeld waarbij het moeilijk wordt om het goed te doen, want je bent sowieso te laat. Als jij bezig was met wat gaat komen terwijl jij bezig was met het beantwoorden van de e-mail, had jij jouw telefoon al lang uitgezet. Auw!
Als jij je de vraag had gesteld: “Waarom doe ik nu wat ik nu doe? Wordt de organisatie daar zelf beter van?” Dan had je helemaal geen keuze hoeven te maken, maar deed je gelijk de goede dingen. De goede dingen zijn de dingen die belangrijk zijn en die er echt toe doen. Daar wordt jouw organisatie beter van.
Voor meer plezier in leidinggeven, bel (0183) 76 90 18 en ga voor authentiek en effectief leiderschap
2 comments so far
Marie-Louise KrauseGeplaatst op10:12 am - aug 4, 2022
Jouw artikel spraak mij aan. Persoonlijk zie ik meer leiderschapsstijlen maar dat maakt niet uit. De essentie van de artikel is er achter komen of jij de goede dingen doet. En wanneer je de goede dingen doet, maak je altijd de juiste keuze. Heb jij het blueprint voor de organisatie helder voor oog en jouw strategische (personeel) planning lange termijn dan weet je ook wat je te doen staat als leidinggevende en welke richting jij jouw team leidt. Dan is de cruciale kunst hoe vorm te geven aan jouw leiderschapsstijl zodat jouw team kan doorgroeien binnen het bedrijf en in staat zijn disruptief te handelen zodat jij jouw klanten kan blijven bedienen vanuit een groeiende marktpositie.
Marcel DassenGeplaatst op12:04 pm - aug 4, 2022
Dankjewel Marie-Louise voor jouw waardevolle aanvulling.