• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Leiderschapsstijl: Hoe ontdek je wat voor leider je bent?

Leiderschapsstijl: Hoe ontdek je wat voor leider je bent?

Leiderschapsstijl: Om invloed uit te kunnen oefenen op medewerkers is het belangrijk om jezelf goed te kennen.

  • Hoe jij je gedraagt;
  • Waar jouw gedrag vandaan komt;
  • Wat de effecten van jouw gedrag op jezelf en anderen zijn.

Jij bent het belangrijkste gereedschap en het meeste effect bereik je door optimaal gebruik te maken van jezelf als gereedschap. Bijvoorbeeld: Als je weet van jezelf dat je niet streng bent dan is het verdraaid lastig om streng te zijn naar jouw medewerkers. Dat is net zo lastig als met een hamer een schroef vast willen draaien. Andersom geldt dit ook. Als je streng bent dan kom je onecht over door overdreven poeslief te zijn naar je medewerker. 

Teveel leidinggevenden vervormen in hun gedrag waardoor ze ongeloofwaardig overkomen. Trouw blijven aan wie jezelf bent, schept vertrouwen en vertrouwen is de basis voor elke relatie. Vertrouw niet op trucjes, want daar prikken anderen gelijk doorheen. Je valt door de mand en de schade die dit veroorzaakt, ettert nog jaren door. Je wordt niet meer serieus genomen, medewerkers houden geen rekening meer met jou en minachten jou. Ze lachen je uit zodra je met de rug naar hen toe staat gedraaid. Weg gezag en weg plezier in je werk.

Laat het niet zover komen. Je hebt een enorme reputatie opgebouwd als deskundige en leer die versterken met jouw stijl van leidinggeven. Een leiderschapsstijl die bij jou past en waarmee je optimaal verbinding maakt met jouw medewerkers. Ze begrijpen jou en nemen zelf verantwoordelijkheid omdat je hen bereikt. Ze doen voor jou een stapje extra en leveren optimale kwaliteit. Ze hebben jou nodig omdat ze in jou geloven omdat je authentiek en geloofwaardig bent.

Hoe jij je gedraagt

Jouw gedrag heeft altijd effect op anderen en levert altijd iets op. Door streng te zijn kom je bedreigend over en om een conflict te vermijden zou de medewerker uit angst doen wat je zegt. Door lief te zijn loop je minder kans op een conflict, maar zou de medewerker een conflict kunnen uitlokken om het niet te hoeven doen wat je zegt. Als jouw gedrag als doel heeft dat de medewerker iets gaat doen wat jij vraagt, maar de intentie is bang maken of een conflict vermijden dan stroken doel en intentie niet met elkaar. Dat is vervormen in gedrag en dit merkt de ander.

Waar jouw gedrag vandaan komt

Waar komt dit gedrag vandaan? Ontstond dat te streng of te zacht gedrag doordat je dit als voorbeeld hebt gekregen? 

Wat de effecten van jouw gedrag op jezelf en anderen zijn.

Wat leverde jou dit gedrag in het verleden op? Met andere woorden wat was het effect op jou en de ander? Het is belangrijk om voor jezelf te onderzoeken waar je gedrag vandaan komt en wat je daar echt mee wil? Het belangrijkste punt is om te erkennen wat het effect van dit gedrag op jou en anderen is? Wil je dat veranderen of vind je het prima zo?

Benoem voor jezelf welke waarde je belangrijk vindt en waaraan je trouw wilt blijven. Bijvoorbeeld harmonie, verbinding, effectiviteit, samenwerking. Vervolgens welk gedrag sluit het beste aan op deze waarde? Als je echt gelooft in deze waarde en er bewust trouw aan wil blijven, dan kom je geloofwaardig over met het gedrag dat op jouw belangrijke waarde aansluit.

Vind je de waarde samenwerken belangrijk dan is jouw doel en intentie samenwerken. Sluit streng of lief gedrag hierop aan en versterkt dit de samenwerking? Welk gedrag van jou als leidinggeven sluit hier het beste op aan? Niet jezelf groter of kleiner maken, maar zorg dat je gelijkwaardig met elkaar omgaat. Je bevordert samenwerken door te erkennen dat je elkaar nodig hebt en daarvoor is wederzijds respect en waardering nodig.

Leer jouw leiderschapsstijl kennen door jouw belangrijkste waarde te kennen met het gedrag dat daarop aansluit. Misschien lukt het jou om je eigen stijl zonder hulp zelf te ontwikkelen. Dit kan echter ook sneller en effectiever! Laat je gelijk professioneel begeleiden en boek al op korte termijn jouw eerste successen als leidinggevende. Laat jouw ster snel rijzen aan de horizon en ervaar hoe plezierig leidinggeven kan zijn. 

Vul de vragenlijst in van specialist naar leidinggevende en ontvang daarvoor een gratis training van specialist tot leidinggevende. Let op! Er is maar plaats voor 16 deelnemers en je kunt maar tot 7 oktober aanmelden tenzij de training eerder is volgeboekt. Wacht je tot het volgeboekt is?

Ik ga nu naar de lijst en ontwikkel mijn eigen authentieke en effectieve leiderschapsstijl.

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie