• +(183) 76 90 18
  • info@authenticiteitinbeeld.nl

Meer (be)grip voor salesmensen

Meer (be)grip voor salesmensen

 

Meer (be)grip voor salesmensen

Iedereen in de sales werkt meestal hard. De scoringsdrang is hoog en dan is het lastig om binnen de grenzen te blijven. Voor ze het weten, vliegen ze uit de bocht en leveren de gevolgen daarvan extra druk op. Ze focussen snel op oplossingen en training en coaching houdt hen zoveel mogelijk op het juiste pad voor de beste resultaten voor hun baas.

Wat zouden anderen, klanten en collega’s, nou horen te weten over salesmensen. Het zijn per slot ook mensen zoals jij en ik die ook rekenen op begrip van de ander. Hierbij volgen 10 zaken voor meer begrip vanuit het oogpunt van de klant of collega.

Lafayette

  1. De verkoopwereld is hard, veel harder dan je je kan voorstellen. Dus als ik gestrest overkom, word niet meteen boos.
  2. Verkopen is persoonlijk. Als ik een belofte maak, moet ik deze nakomen. Als mijn collega me dwingt om een belofte te breken (door procedures, features of levertijden te veranderen) zal ik je nooit vergeven. En de klant trouwens ook niet.
  3. Verkopen is menselijk. Ik ben geen dozenschuiver, ik probeer mensen van gedachten te laten veranderen. Een persoon tegelijk. Dus nee, ik weet niet wanneer de order rond komt. Dat weet niemand hier.
  4. Ik hou van mijn vak, verkopen is prachtig. Verkopen wordt nog mooier als ik mooie producten of diensten kan verkopen. Collega’s doe je best en laat me geen rotzooi verkopen.
  5. Mijn focus ligt op de omzetkant, niet op de kostenkant. Verkopers houden ervan om de score bij te houden en ik kijk naar de score van de opbrengsten. Dus zeur niet teveel over kosten.
  6. Waarom die klant voor ons heeft gekozen? Geen idee. Misschien die ene lunch, onze prachtige beursstand, ons originele kerstgeschenk of die gelikte salespresentatie. Ik weet het niet en mijn collega’s waarschijnlijk ook niet. Laten we lekker blijven uitproberen.
  7. Er is een hemelsbreed verschil tussen een prospect die ons belt of een cold call die ik moet maken. Het is de taak van de marketing om te zorgen dat ik nooit een cold cal hoef te maken.
  8. Meestal vertellen klanten me niet de echte reden waarom ze afscheid nemen als klant. Ze verzinnen maar wat. Maar soms hoor ik wel de echte reden. Beste collega, vraag het ook een keer of beste klant: “Durf te zeggen wat je denkt!”
  9. Natuurlijk ben ik slechts een kostenpost voor mijn baas en wilt hij zo snel mogelijk alle sales via internet laten lopen. Maar met internet scoor je slechts het laaghangende fruit. Verkopen is, was en blijft: “Mensen doen zaken met mensen!”
  10. Wat ik niet van mijn baas wil horen is dat hij de prijs wilt verlagen of dat de nieuwe versie op die van de concurrent gaat lijken. Beide zijn niet effectief en onderscheidend. Zorg er voor dat je eigen product uitstijgt boven de verwachtingen van je klant.

Heel wat verkopers lopen tegen een burnout aan omdat ze altijd aan de kant zitten waar de klappen vallen. Of door de baas of door de klant. Marco van Basten, Nederlands beste spits, deed tijdens een interview een uitspraak die ik hier aanhaal: “Als het team moeilijk draait dan kijken de spelers naar mij en voel ik de druk.” Jij als verkoper, voelt dezelfde druk als er gescoord moet worden. Hoe ga jij met deze druk om? Jij scoort, maar winnen doe je met een heel team. Hoe zorg jij ervoor dat je geen eenzame spits blijft, maar uitblinkt als teamspeler? Hoe zorgt jouw baas er voor dat jullie samen winnen?

Marcel Dassen

Marcel Dassen helpt directie en management om hun organisatie 'waarden gedreven' aan te sturen, de communicatie met hun personeel te verbeteren en helpt hen bij reorganisaties en overnames voor de juiste 'mindset' binnen hun organisatie.

Geef een reactie