Strategisch denken gaat over jouw invloed vergroten op het resultaat, daar draait strategie om. Je kunt allerlei ingewikkelde termen gebruiken of moeilijk doen over wat strategie is. Het draait altijd om invloed uitoefenen op het resultaat. Je wilt weten wat het meeste effect heeft op het resultaat. Om strategisch denkvermogen te laten groeien, kijk je met twee brillen:
Bril 1: Wat heeft het meeste effect op het resultaat?
Bril 2: Waarop kan ik mijn invloed vergroten?
Strategie is abstract en je hebt een voorkeur voor concrete zaken die je gelijk kunt uitvoeren (zie ook mijn blog Slimmer werken onder druk en niet harder). Hierdoor heb je de neiging om gelijk aan de slag te willen gaan. Dat is geen goede strategie! Bij strategisch denken focus je op het resultaat in plaats van wat je allemaal moet doen. Jij vergroot jouw invloed op de toekomst en de meeste invloed heb je tijdens de voorbereiding!
Wat heeft het meeste effect op het resultaat? Het antwoord is hoe jij jouw tijd, informatie en mensen inzet.
Tijd is iets wat heel kostbaar is. Je wilt geen tijd verspillen of te weinig tijd hebben. Dat betekent dat je niet te ruim of te krap inplant voor een resultaat of een project. Hoe meet je nu de juiste tijd af? Dat doe je door de meeste effectieve weg te volgen naar het resultaat. De meest effectieve weg breng je in kaart door te inventariseren welke afleidingen en verstoringen op weg naar het resultaat kunnen plaatsvinden. Je vergroot jouw invloed op het resultaat door deze afleidingen en verstoringen te elimineren of te verminderen. Hiermee verkort jij de tijd die je nodig hebt voor de strikt noodzakelijke activiteiten om jouw resultaat te behalen.
Informatie is alleen interessant als het een groot positief effect heeft op het resultaat. Er wordt vaak te weinig of te veel informatie gezocht. Je richt je op het effect van jouw gevonden informatie op het resultaat. Voorkom dat jij informatie zoekt die jou alleen een gevoel van zekerheid geeft. Dat is geen manier om betere resultaten te halen. Wat voegt de gevonden informatie effectief toe aan het behalen van maximale resultaten. Dat weet je niet van te voren en daar kom je pas achter als je de informatie beoordeelt en op een effectieve manier vertaalt naar betere resultaten. Hiermee vergroot jij jouw invloed op het resultaat met de geïnventariseerde informatie.
Wat is het grooste potentieel van jouw organisatie? Dat is een inkoppertje, toch? Dat zijn de medewerkers van jouw organisatie. Maar wat is het grootste potentieel van jouw medewerkers? De antwoorden die je dan hoort zijn: “Hun kennis, hun vaardigheden, hun kwaliteiten” en ga zo maar door. Dat is niet het grootste potentieel van jouw medewerkers. Het grootste potentieel van jouw medewerkers is hun creativiteit. Hoe ze met hun creativiteit kijken naar oplossingen en hoe ze daarbij hun kennis, ervaring en kwaliteiten inzetten.
Teveel wordt er gedacht binnen het kader waardoor een probleem is ontstaan. Het is juist de kunst om buiten de kaders te denken. Een mens kan niet buiten zijn kaders denken en daarvoor heeft hij een prikkel van buitenaf nodig. Zie de voorbeelden met Archimedes en Einstein. Zij hebben hun uitvindingen gedaan doordat ze werden geïnspireerd van wat ze zagen. Zonder die prikkel van buitenaf waren ze niet aan hun theorieën gekomen. Waar haal jij jouw inspiratie uit voor jouw Eureka momenten?
Zo geldt dit ook voor jouw medewerkers en daar ligt een belangrijke taak voor jou als leidinggevende. Inspireer mensen en laat hen op andere manieren kijken. Zodra zij leren op een andere manier kijken, gaan ze ook inspiratie vinden als ze niet bezig zijn met hun werk, maar als ze wandelen en onder de douche staan. Op dit soort momenten ontstaat creativiteit en er wordt vaak, helaas, te veel druk uitgeoefend op medewerkers waardoor hun potentieel, hun creatieve denkvermogen om zeep wordt geholpen.
Welke stappen leiden naar de effectiefste strategie waarbij jij jouw invloed op het resultaat gaat vergroten?
Stap 1 Wat wil je bereiken en waarom wil je dat bereiken? Een helder en zinvol doel dat zorgt voor commitment!
Stap 2 Inventariseer, zorg voor overzicht en structuur, nieuwe inspirerende inzichten en vergroot jouw invloed op belemmerende en bevorderende factoren en systemen.
Stap 3 Vertaal dit in een strategie waarbij jij maximale invloed hebt op de effectiefste weg die leidt naar het beste resultaat.
Stap 4 Haal het maximale uit het potentieel van jouw mensen door hen te inspireren.
Stap 5 Hou vast aan het beste resultaat en verbeter regelmatig jouw plan.
Wil jij met mij een half uur sparren over het ontwikkelen van een strategie of over jouw strategisch denken? Geef dan hieronder commentaar op mijn blog. Je ontvangt na een half uur gratis en vrijblijvend gesprek met mij ook nog een pdf om een effectieve strategie te ontwikkelen. Let op! Deze actie geldt tot en met 31 mei 2023.
Meer plezier in leidinggeven!
2 comments so far
Ditty van DrenthGeplaatst op9:49 am - mei 2, 2023
Buiten de kaders denken, omdenken, oftewel creatiever denken brengt je op een weg naar nieuwe resultaten. Interessant om dit niet alleen zakelijk maar ook privé toe te passen. Je hebt namelijk zelf de leiding over de kwaliteit, het beste resultaat, van je dag.
Marcel DassenGeplaatst op11:25 am - mei 2, 2023
Gefeliciteerd en bedankt voor jouw reactie, Ditty. Jij bent de eerste die een reactie gaf van de mailinglijst van Authenticiteit in beeld. Jij ontvangt een behoorlijke bonus door als eerste te reageren. De beloning voor iedereen van de mailinglijst is al bijzonder als zij reageren op deze blog. Ik verwacht dat er nog heel wat mensen zullen reageren op deze blog. Ook de personen die niet op de mailinglijst staan, ontvangen nog steeds een mooie beloning als ze hun reactie plaatsen. Iedereen ontvangt na een gesprek met mij een prachtig handzaam document om de beste strategieën stap voor stap te kunnen ontwikkelen. Overzichtelijk, gestructureerd en waarmee je invloed op jouw resultaten gegarandeerd toenemen en super mooie resultaten zal opleveren. Kortom, Ditty, jij hebt de eerste belangrijkste stap gezet!